2 120 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hög rökgastemp dålig ladning
Har en vattenmantlad prity 29kw kamin, när jag håller en rökgas temp på 250-270g så blir de bara svartlud i sotluckan o manteln men när jag öppnar draget fullt så får jag en rökgas på 400g o inget sot men dåligt med effekt till laddningen bara 72gradere ladningen blir aldrig varmare heller.. så undrar nu om någon annan varit med om dettat?? tänkte om man skulle installera turbulatorer så man får nytja rökgasen till ladningen.... men tar gärna emot era kunskaper o svar 
//// Syndikate
//// Syndikate
Prity är bra kaminer. Men det är samtidigt omoderna kaminer.
Jag har en W17. Det skulle lätt gå att få rökgastemp på 450 med den om man eldade för hårt.
Tyvärr måste man mata den med lite ved åt gången för att få bra förbränning utan sot. Och slippa för varma gaser i skorstenen.
Vattenmanteln är på 20 lite i båda modellerna. Borde inte vara möjligt att få till såna jävla höga gastemperaturer med laddomaten på men så är set.
Vad finns för ta kar om detta?
Jag har en W17. Det skulle lätt gå att få rökgastemp på 450 med den om man eldade för hårt.
Tyvärr måste man mata den med lite ved åt gången för att få bra förbränning utan sot. Och slippa för varma gaser i skorstenen.
Vattenmanteln är på 20 lite i båda modellerna. Borde inte vara möjligt att få till såna jävla höga gastemperaturer med laddomaten på men så är set.
Vad finns för ta kar om detta?
Kaminen är nog bara stämplad för 29 Kw och den kan inte ta åt sig mer utan värmen går till kråkorna. Ingen mening med att sprängelda, det blir inte bättre av det, sen hur gör du med luften, är det ett sekundärspjäll i botten så ska det bara vara som en pyspunka därS syndikate skrev:
Har varit uppe tidigare på forumet, kanske kan ge något
https://www.byggahus.se/forum/threads/resultat-av-installation-av-vattenmantlad-kamin.179975/
Luft kommer in genom röster underifrån.J jonaserik skrev:
Sen finns det luftinsläpp över glasrutan som inte går reglera. Vet ej om det kallas glasdusch eller om det än en liten sekundärluft.
Det går elda med primärluften helt stängd så antar att det har dubbelfunktion.
Klicka här för att svara
