Har precis installerat en Solo Innova 30.
Jag har smygeldat två gånger och båda gångerna var det svårtänt samt att det rök in en hel del (inte populärt hos min andra hälft).
Jag får inget drag i panna/skorsten. Fläkten trycker bara ut rök genom alla tänkbara springor. Jag gör enl. rekommendationerna, små vedträn tidningspapper osv....När jag trilskats ett tag med småstickor tar den sig och när jag väl fått fart på pannan går den som hejsan.
Beror detta på att pannan är ny och inte "ineldad"?

/Anders

Då är något helt fel. Det ska dra som bara tusan bara du startar fläkten. Är skorstenen verkligen öppen?? Eller sitter det en kvarglömd tuss Gullfiber eller liknande?

Håller inte riktigt med Matss. Tänk på att det är sommartemperatur, runt 20 grader och svaga vindar, så det är väl inte så konstigt om man inte får drag med en gång. Jag håller nämligen själv på att provelda min nya Atmos och det går lite trögt innan det kommer igång. Jag är ändå nöjd med att det går att elda över huvud taget.

Majgårdarna
Vart ryker det in någonstans?Om det är kast drag i skorstenen så kan man tända eld på en litet boll av tidningspapper och lägga den i skorstens botten innan man tänder pannan och slår på fläkten..

Fast det tycker jag inte skall behövas.

Hur är anslutningen gjord till skorstenen?
Går skorstenen ner till golvet och pannan är ansluten längre upp så kan man få turbulens.Kanske är något sådan som spökar?

Kan inte svara för Atmos men Inovan behöver inget drag för att brinna. Som demopanna kan det sitta en kort rörstump som skorsten. Fläkten ger ju drag genom pannan.

Men om det skulle vara stort bakdrag pga tex mekanisk ventilation kan fläkten få problem att orka.

Anders, har du provat att öppna ett fönster eller dörr in i pannrummet?

Har öppet ett fönster när jag eldar.
Det svåra är att få det att brinna. När det väl tagit sig får jag bra drag.

Matss, hur gör su när du tänder i Innovan?

Jag lägger lite stickor i botten och en ihopknölad tidning ovanpå, startar fläkten och tänder. När man startar fläkten brukar det suga nedåt med bra fart.

Har du provat att köra fläkten ett litet tag innan du tänder?

Hur gör du Andreas_Hansson?

Majgårdarna
Matss skrev:
Jag lägger lite stickor i botten och en ihopknölad tidning ovanpå, startar fläkten och tänder. När man startar fläkten brukar det suga nedåt med bra fart.

Har du provat att köra fläkten ett litet tag innan du tänder?

Hur gör du Andreas_Hansson?
Jag gör som du.

Redigerat:
Har kanske tagit för stora vedträn, skall testa med stickor och lite mindre papper samt starta fläkten lite innan.

Får lite bättre skjuts om jag startar fläkten några minuter innan jag tänder samt splintar upp småbitar och tänder i.

Hej ja hade exakt samma problem som dig när ja eldade i förugn,. har som sagt va bara 100 mm innsattspipa,. efter installation av fläkt så funkade det kannonbra,. har installerat ny fläktstyrd miljöpanna nu o upplevde samma sak tills ja började köra skorstensfläkten enbart vid uppstart så funkar det kannon bra,.. vid ev vedpåfyllning kör ja den fläkten,. ja brukar annvända lite tändvätska som extra krydda :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.