Äntligen är vi igång med husbyggeriet. Inte kan man bygga ett hus utan att ha en öppenspis med kassett. Jag har gjort en snabb skiss i sketchup och skulle gärna ha åsikter om detta fungerar eller om ni tycker jag ska korrigera mina mått ngt?!?

Bredden kan inte bara större än 1300 mm pga att det sitter fönster på båda sidorna. Det enda måttet som inte finns med är att det är 200 mm indrag för skorstenen

• spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade behövt lite hjälp av er här på forumet. Jag hoppas det finns ngn här som kan hjälpa till o svara på mina frågor. Efter alla strömavbrott beslutade vi att införskaffa oss en insats "Lotus 570" lite tidigare än tänkt. Så insatsen och skorstenen är införskaffad och står i huset. Jag har gått o funderat om jag ska bygga själva spisen i Leca eller lättbetong. Efter ha läst lite här på forumet verkar det vara fler som föredrar lättbetong framför leca.

Jag har ändrat måtten lite och har tänkt mig den 1200 mm bred och skorstensdelen 800 mm
Jag hade tänkt mig något som denna familj har gjort http://familjengyllenhammar.com/Familjen%20Gyllenhammar/Murning%20av%20spis.html

Nu till mina frågor;
- Är det 100mm block som gäller som brandvägg om man använder lättbetong.
- Hur ska brandväggen förankras i ytterväggen? Spik?
- Kan den sitta kloss mot ytterväggen? För vid leca ska det vara en 50 mm luftspalt bakom.
- Vilket bruk är det som ska användas? Har hört att det ska limmas? är det ngt bruk man använder då?
- Hur ska blocken läggas under insatsen?
- Enligt länken ovan ser det ut som att muraren har fäst blocken ihopa i skorstensdelen med ngt? Någon som vet vad? Vad är det för block han har använt????? är det lättbetong?
- Behövs det ventilationsgaller på sidorna?
- En annan sak som jag funderat på är tyngden från skorstenen....ska man lägga någon balk eller hur gör man??

Hoppas det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig...
Fick tyvärr inte så mycket respons sist...

Har beställt material som kommer på torsdag eller fredag :)
Här är lite bilder på vårt vardagsrum samt insatsen..
Kan knappt vänta på att sätta igång...

• IMG_1908_1662.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1909_1663.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1911_1665.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1912_1666.jpg
    Skapa konto
Ta kontakt med byggnadskontoret för din kommun så kan dom hjälpa dig med hur du skall utforma ditt bygge, tror till och med att du måste söka bygglov för att sätta in en ny kamin eller åtminstone göra en bygganmälan.

bygglov & bygganmälan sökt och beviljat :)
Har fått svar på mina frågor, ringde skorstensfejaren :)
Men om någon har några tips eller råd är ni välkomna att dela med er...

Jag har spanat in exakt samma kassett från Lotus. Vi har en vägg som är 1900 bred och 2500 hög och min enda fundering är om kaminen kommer att se liten ut. Funderar på att göra någon snygg lösning med infällda vedfack.

Tullstorp, lägg gärna ut bilder när kaminen är på plats. Själva har vi inte kommit så längre än till husgrunden, så vi har ett tag kvar...

Lycka till!

20080826_1736.jpg
Skapa konto

Har börjat leka lite med blocken...Vi har bestämt oss för höjd 1400 och bredd 1200 som på bilden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.