Finns det inga riktigt små vedpannor där man slipper ha 1500 accar till?
Som jag förstår det behöver accarna vara 15 ggr större volym än eldstadsvolymen för att få godkänt av kommunen.

Har velat hit och dit angående värmeförsörjningen i nybyggt 60 kvm hus.
Hela huset har vattenburen golvvärme och en kamin för trivseleldning.
Gubben vill installera elpanna men jag vill gärna ha vedpanna med elpatron. Tanken är att elda med ved då vi är där(fritidshus som används mer som andra bostad än som endast helgnöje) och elpatron då vi inte är där. Temperaturen kommer ligga på +17 grader eller så minimum året runt, alltså aldrig kallställas. Ved finns hur mycket som helst och känns så onödigt att inte utnyttja det.
Problemet är att få plats med acc.tankar till de vedpannor vi tittat på. Var på Rinaby och såg en Alpha kombi som kunde eldas utan accar men det verkar ju också onödigt, dessutom behöver vi ju varmvatten till både golvvärme och dusch.
 
Köp en tekniktank på 500 liter från Rinkaby och sätt in en elpatron i den. Då har gubben fått sin elpanna. Koppla en kökspanna till den, så har du din vedpanna.
 
Daddy-R skrev:
Köp en tekniktank på 500 liter från Rinkaby och sätt in en elpatron i den. Då har gubben fått sin elpanna. Koppla en kökspanna till den, så har du din vedpanna.
Instämmer tar inte mer plats än en vv beredare.
Orkar du inte med skräpet som blir i köket så sätt den i ett pannrum..:)
 
Hej där!

I vårt hus från senare delen av stenåldern har vi kökspanna med "direktdrift", dvs när vi eldar kliver värmen på direkt på radiatorsystemet. Elalternativet är 2 elpatroner som är kopplade till en rumstermostat i hallen. Från början dömde vi ut den 50 år gamla köksspisen/elpatronerna och kollade på bergvärme etc. Då det var höst/tidig vinter när vi flyttade in så blev det ändå så att vi började elda... Och vad ska man säga, det är ju hur trevligt som helst med kökspanna. Se till att vedleveransen kan ske utan nedskräpning med ett bra lådsystem eller nåt så slipper du skräpningen. Sen är det bara att elda mellan varven ju! 20 sekunders arbete då och då och då är det hemtrevligt sprak i köket hela vintern...

Vi kommer att byta ut tappvattenberedaren mot just en tekniktank (i tvättstugan) och laddomater och shuntstyrningar och annat som är anständigt numera. Sedan blir det en solpanel så man minskar eldningssäsongen en aning. På så vis blir det varmvatten och värme från veden och man kan elda el om man känner för det också...Eller koppla in en luft/vattenpump om man blir lite latare framöver...

Glöm inte att skaffa en tappvattenautomat för tillredning av varmvatten! Det är det överlägset effektivaste sättet att få duschvarmvatten, så på sikt är det värt den extra kostnaden jämfört med varmvattenslingor eller beredartank.
 
Redigerat:
Lät klart intressant med kökspanna.
Nu gäller det bara att få ungarna i säng så man kan dammsuga nätet på olika modeller och info i lugn och ro:D
Om inte nån har ett självklart tips vill säga....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.