1 169 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Fuktkvot till fukthalt
Någon som vet hur man kan räkna om fuktkvot till fukthalt? Hittar inget tydligt online om detta och måtten skiljer ju sig åt. När det gäller ved brukar det anges att fukthalten ska vara 15-20 % för att vara torrt nog för eldning. Får 15-17 % fuktkvot när jag mäter min ved med fuktkvotsmätare, torrt nog för eldning?
Fukthalt är kvoten mellan massa vatten genom volymen av materialet, dvs storheten massa per volymenhet.
T.ex. kg/m3, g/cm3 etc.
Fuktkvot är enhetslöst, och beräknas för ett material som (vikt före torkning - vikt efter torkning)/vikt efter torkning. Ingen enhet, så redovisas oftast i procent.
Ibland används begreppet fukthalt slarvigt istället för fuktkvot och vice versa.
Att "fukthalten ska vara 15-20%" rimmar m.a.o. inte med ovanstående enheter. Misstänker därför att man menar att fuktkvoten ska vara 15-20%?
T.ex. kg/m3, g/cm3 etc.
Fuktkvot är enhetslöst, och beräknas för ett material som (vikt före torkning - vikt efter torkning)/vikt efter torkning. Ingen enhet, så redovisas oftast i procent.
Ibland används begreppet fukthalt slarvigt istället för fuktkvot och vice versa.
Att "fukthalten ska vara 15-20%" rimmar m.a.o. inte med ovanstående enheter. Misstänker därför att man menar att fuktkvoten ska vara 15-20%?
man behöver inte googla så länge
tex. https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/tra-och-fukt/
där har man formeln för fuktkvot
där finns också en översättningstabell mellan träets fuktkvot och luften Rh när det har balanserat ut sig mot varandra under lång tid.
man inser ganska snart att utomhusförvarad ved som inte är eftertorkat i torrare utrymme som vedbod har ganska svårt att gå mycket under 20% i fuktkvot med den luftfuktighet vi har över året.
tex. https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/tra-och-fukt/
där finns också en översättningstabell mellan träets fuktkvot och luften Rh när det har balanserat ut sig mot varandra under lång tid.
man inser ganska snart att utomhusförvarad ved som inte är eftertorkat i torrare utrymme som vedbod har ganska svårt att gå mycket under 20% i fuktkvot med den luftfuktighet vi har över året.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Går väl att göra en testbrasa😀🙄MG_88 skrev:
Någon som vet hur man kan räkna om fuktkvot till fukthalt? Hittar inget tydligt online om detta och måtten skiljer ju sig åt. När det gäller ved brukar det anges att fukthalten ska vara 15-20 % för att vara torrt nog för eldning. Får 15-17 % fuktkvot när jag mäter min ved med fuktkvotsmätare, torrt nog för eldning?
Jo, formeln känner jag till. Och formeln för fukthalt ser ju annorlunda ut. Det jag tänkte var ifall det finns något sätt att omvandla vad fuktkvoten representerar i fukthalt. Fuktkvot använder man inom bygg och fukthalt inom energisektorn när det kommer till skogsbränslen.X xxargs skrev:man behöver inte googla så länge
tex. [länk]
Ok, noterar det.H Hybro skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden