Hej!

Problem med vedpanna och cirkulationen till tankarna.

Hej! Vedpannan blev väldigt varm så jag fick strypa luften och döda elden.
Då insåg jag att ackumulatortankarna inte blivit något varma trots att pannan var nära att koka och tempen var lika hög vid laddomaten. Har 3x500liter på tankarna.

Det var samtidigt tyst från laddomaten. Temperaturen är inställd på 50 grader på rökgaserna.

När jag vred ner termostatvredet till laddomaten under 50 grader så började det låta lite tyst som ett surrande. Men tankarna blir fortfarande inte varma.
När jag slår på pumpen/drivenheten så kan det börja låta förskräckligt om pumpen och att den snurrar för att sakta stanna och dö.
Jag har lossnat på stora skruven på drivenheten och skruvat på skruven innanför och den går att snurra på lätt?

Är det pumpbyte som gäller eller missar jag något annat?

Termostat för rökgas på en Laddomat-enhet monterad på vägg, med synlig gradering från 30-90 grader Celsius och en vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två temperaturmätare på en rostig laddomat kopplad till en vedpanna, omgiven av gamla rör i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En närbild på en cirkulationspump från märket Laddomat med en justerskruv och en etikett med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara lossa pumpe och kolla om impellern har lossnat, sen leta efter en ny drivsida. det står laddomat på pumpen, men det är vanlig drivsida som för en cirkpump eller en hel pump och bara ta drivsidan.
 
Kommer här en video på missljudet som sedan avtar.
 
Slut i lager, rotorn studsar fram och tillbaka inuti, bara lite som prov. Lossa stora slruven och tryck lite lätt på axeln i hålet, med en blyertspennas baksida när du startar den. Antingen startar den inte med skruven borta, eller så börjar den snurra när det trycks på axeln.. Me en ny drivsida är nog ett måste.
 
J jonaserik skrev:
Slut i lager, rotorn studsar fram och tillbaka inuti, bara lite som prov. Lossa stora slruven och tryck lite lätt på axeln i hålet, med en blyertspennas baksida när du startar den. Antingen startar den inte med skruven borta, eller så börjar den snurra när det trycks på axeln.. Me en ny drivsida är nog ett måste.
Hej!

Tack för din input, med drivsida menar du komplett pump?
 
Nu är det kanske något fel på pumpen också. Men passa på att byta termostaten också.
 
A AG A skrev:
Nu är det kanske något fel på pumpen också. Men passa på att byta termostaten också.
Om jag inte vill bli rånad på ahlsell, hur tar jag reda på vilka delar jag ska ha? Finns det någon bra sida för detta när det gäller laddomat?
 
T Tummen86 skrev:
Om jag inte vill bli rånad på ahlsell, hur tar jag reda på vilka delar jag ska ha? Finns det någon bra sida för detta när det gäller laddomat?
Hör med närmsta rörmokare, eller panntillverkaren. Det är bara en enkel termostat, likt de som sitter i element eller kylaren på bilar. Den brukar inte kosta mer än max 200kr. Jag tror att det är 86grader du ska ha.
 
Passsa även på att kolla termostaten som sitter under stora sexkanten, så den går lätt, kan med fördel kokas i vatten på spisen och se att den öppnar sig.
 
J jonaserik skrev:
Inte så hög temp, då blir det inte många liter till laddningen, normalt med 72 C - 78 C
och lite dyrare
[länk]
Jag kan minnas fel. Jag bytte min för 2-3år sedan och hade för mig att det 86grader som rekommenderades. Men jag kan absolut missminna, och att det var typ 78grader.
 
A AG A skrev:
Jag kan minnas fel. Jag bytte min för 2-3år sedan och hade för mig att det 86grader som rekommenderades. Men jag kan absolut missminna, och att det var typ 78grader.
Jepp kan vara lite olika på panna och rördim. Levereras med 72 C. Tex om returen till pannan är ca 40 C och ska upp till 75 C, så blir det inte många liter som laddas. Pannan orkar inte lyfta tempen hårt. Der gäller att få upp returens temp , som laddomaten justerar.Så pannan orkar ladda på och då öppnar termosten till max kanske och flödet ökar avsevärt genom den. Blir då bra laddning på tankar. men allt är rellativt.. Har ingen laddomat, kör med fytvägsventil vid pannan och 0 -10 V styrning ( kan ställa laddning allt mellan 10 - 110 C ) men står på 75 C för en shuntmotor, fungerar perfekt. Fungerar gör nog en laddomar med, så ingen anledning att bygga om.
 
T Tummen86 skrev:
[länk]

Är det värt att uppgradera pump när man ändå byter?
Kan inte säga det riktigt. Men laddomaten är för ett visst flöde och det klarar en sådan drivsida galant. Den du länkar till, drar lite mindre ström. men den ska då även ställas in för en fart som klarar vad pannan kan ge. det är inte så att den har någon styrning som ökar eller minskar farten på den. En laddpump ska gå med konstant fart, annars kommer laddomaten att få hicka. Sen är den pumpen bra mycket dyrare än länken jag gav. Så köp den direkt medans den finns, det är en hel pump med allt och det är bara drivsidan som behövs.
Nu har jag inte kollat frakten, men är den 400 kr så är den det och lev i början på Feb.
Du kan söka på Typen av din pump + drivsida, finns andra som säljer hela pumpar, bara plundra en på drivsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.