Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
Expansionenskärlet verkar vara trasigt och skulle behöva bytas. Tänker att det ev kan vara underdimensionerat så skulle vilja byta till rätt storlek. Vet inte om vi tagit oss vatten över huvudet om vi tror vi kan byta det själva..

• Grön Hpverken vedpanna från 1980 med tryckmätare och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Hpverken värmepanna från 1980 med specifikationer, inklusive serietyp, tillverkningsnummer och provtryck.
    Skapa konto
  • Grön äldre vedpanna från 1980 med rör och ventiler synliga, märkt HP 2, i en källarinstallation.
    Skapa konto
N Neiti18798 skrev:
Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
Expansionenskärlet verkar vara trasigt och skulle behöva bytas. Tänker att det ev kan vara underdimensionerat så skulle vilja byta till rätt storlek. Vet inte om vi tagit oss vatten över huvudet om vi tror vi kan byta det själva..
Om det är nån som vet mer överhuvudtaget om denna typ av panna så är jag intresserad! Hittar ingen info när jag googlar och är ny på att vedelda sen något år.

N Neiti18798 skrev:
står ju 36liter på typskylten
kan ju vara en slinga
var har du expansionskärlet? på vinden?

returen returen skrev:
står ju 36liter på typskylten
kan ju vara en slinga
var har du expansionskärlet? på vinden?
Expansionskärlet står bredvid. Den är nyare 35 liter är den på.
Menar du ”batteristorlek 35” är det storleken på tanken alltså?

N Neiti18798 skrev:
*Expansionskärlet står bredvid. Den är nyare 35 liter är den på.
-Menar du ”batteristorlek 35” är det storleken på tanken alltså?
nä det är den inbyggda slingan för tappvarmvatten

ingen bild på ditt expansionskärl?

N Neiti18798 skrev:
Expansionskärlet står bredvid. Den är nyare 35 liter är den på.
Menar du ”batteristorlek 35” är det storleken på tanken alltså?
Den släpper ut vatten så fort värmen i pannan blir högre än 30grader. Sen på morgonen står svarta mätarvisaren på 0. Tror du jag tolkar det rätt att det är expansionskärlet som ska bytas? Alla element verkar funka bra och inga läckor vad jag kan hitta.

• Tryckmätare på ett expansionskärl visar 0 bar, vilket tyder på ett problem relaterat till värmesystemet.
    Skapa konto
returen returen skrev:
ingen bild på ditt expansionskärl?

• Dammig röd expansionstank i ett mörkt och förfallet rum.
    Skapa konto
  • Röd trycktank med etikett som visar specifikationer: volym 35 liter, beräkningstemperatur 120 °C, förtryck 0.5 bar, beräkningstryck 3 bar.
    Skapa konto
har du kollat trycket i detta?
35liter måste ju räcka till ett gammalt vedeldat system i en villa

returen returen skrev:
har du kollat trycket i detta?
35liter måste ju räcka till ett gammalt vedeldat system i en villa
Nej det vet jag inte hur man gör. Men den släpper ut allt vatten så svarta mätarvisaren är på noll efter eldning och så får jag fylla på igen. Visaren ska väl inte vara på noll?

N Neiti18798 skrev:
Nej det vet jag inte hur man gör. Men den släpper ut allt vatten så svarta mätarvisaren är på noll efter eldning och så får jag fylla på igen. Visaren ska väl inte vara på noll?
Vag behöver jag för att kolla tryck? 😅 eller måste jag kontakta rörmokaren istället?

N Neiti18798 skrev:
Vag behöver jag för att kolla tryck? 😅 eller måste jag kontakta rörmokaren istället?
det runda locket överst sitter det en ventil under som man gan sätta en luftrycksmätare på
om det kommer vatten istället för luft är membranet kasst och man byter i praktiken hela kärlet beroende på antalet våningar men ca 0,4 kg är vanligt
är det helt fyller man på luft

returen returen skrev:
det runda locket överst sitter det en ventil under som man gan sätta en luftrycksmätare på
om det kommer vatten istället för luft är membranet kasst och man byter i praktiken hela kärlet beroende på antalet våningar men ca 0,4 kg är vanligt
är det helt fyller man på luft
Ahaa tack så mycket! Ska kolla om nån granne har lufttrycksmätare!

N Neiti18798 skrev:
Ahaa tack så mycket! Ska kolla om nån granne har lufttrycksmätare!
försök att fylla på lite luft så att manometern går upp till visaren vid så kallt vatten som möjligt
bäst är ju att koppla bort expkärlet för detta

• Gilla
Neiti18798
  • Laddar…
N Neiti18798 skrev:
De är en Hedemora panna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.