Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
Expansionenskärlet verkar vara trasigt och skulle behöva bytas. Tänker att det ev kan vara underdimensionerat så skulle vilja byta till rätt storlek. Vet inte om vi tagit oss vatten över huvudet om vi tror vi kan byta det själva..
Expansionenskärlet verkar vara trasigt och skulle behöva bytas. Tänker att det ev kan vara underdimensionerat så skulle vilja byta till rätt storlek. Vet inte om vi tagit oss vatten över huvudet om vi tror vi kan byta det själva..
Om det är nån som vet mer överhuvudtaget om denna typ av panna så är jag intresserad! Hittar ingen info när jag googlar och är ny på att vedelda sen något år.N Neiti18798 skrev:Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
står ju 36liter på typskyltenN Neiti18798 skrev:Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
kan ju vara en slinga
var har du expansionskärlet? på vinden?
Den släpper ut vatten så fort värmen i pannan blir högre än 30grader. Sen på morgonen står svarta mätarvisaren på 0. Tror du jag tolkar det rätt att det är expansionskärlet som ska bytas? Alla element verkar funka bra och inga läckor vad jag kan hitta.N Neiti18798 skrev:
det runda locket överst sitter det en ventil under som man gan sätta en luftrycksmätare påN Neiti18798 skrev:
om det kommer vatten istället för luft är membranet kasst och man byter i praktiken hela kärlet beroende på antalet våningar men ca 0,4 kg är vanligt
är det helt fyller man på luft
Ahaa tack så mycket! Ska kolla om nån granne har lufttrycksmätare!returen skrev:
De är en Hedemora panna.N Neiti18798 skrev:Vår Hpverken ved/fd-oljepanna från 1980 har en inbyggd tank. Är det nån här som vet hur jag tar reda på storleken på tanken?
Klicka här för att svara