För 4 år sedan så installerade vi en kamin i Kök/Vardagsrum, av model Victoria 85, Westbo.
Generellt så är vi nöjda med den, men...
Vermiculitskivorna är utav väldigt dålig konstruktion, tror 4st har spruckit, varav den horisontellt liggande nu spruckit två gånger.

Dessa är ju inte särskilt billiga, första gången den horisontella gick sönder tror jag att det fanns något kit med samtliga för 1400kr. Åkte då till Hornbach och köpte likvärdig som jsg sågade till, 200kr st för en skiva. Nu har det gått två säsonger till och denna sågade har även den gått sönder. Som tur är köpte jag 4st skivor när jag var på Hornbach, så får väl för denna gång fixa en ny. Men ska det vara såhär?
Den horisontella skivan utsätts inte för annat slitage än värmen under förbränningen...

Så nu står jag och funderar på ifall det går att förstärka dessa eller om man kan ersätta med något annat hållbarare material (för att sedan när sotaren kommer montera tillbaks orginalskivorna)

Har ni några förslag?

Till saken är att vi eldar max 1 kubik/år, och i år lite mer då värmepumpen gått sönder.

• Sprucken vermikulitskiva i en kamin, sedd inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att förstärka vermeculiten med ett spikbleck på baksidan. Jag har framgångsrikt skruvat ihop spruckna rökhyllor, det håller ett drygt år i kaminer som eldas med 5-10 m3 ved årligen

F fribygg skrev:
Det går att förstärka vermeculiten med ett spikbleck på baksidan. Jag har framgångsrikt skruvat ihop spruckna rökhyllor, det håller ett drygt år i kaminer som eldas med 5-10 m3 ved årligen
Har du då skruvat rakt i materialet eller genomgående bult/mutter?

Använder du någon reperationsmassa då också?

Tack för snabbt svar!

B BettyR skrev:
Har du då skruvat rakt i materialet eller genomgående bult/mutter?

Använder du någon reperationsmassa då också?

Tack för snabbt svar!
Jag har skruvat med kort grovgängad skruv rakt i skivan

F fribygg skrev:
Jag har skruvat med kort grovgängad skruv rakt i skivan
Satte två hålplattor med kort grovgängad skruv som du och det blev bra!

Det finns en nackdel bara i denna kamin, det är att det i kombination med den nya vermiculitplattan som är 1cm tjockare än orginalet, så bygger allt mer. Det blir ganska trångt mellan taket av kaminen och plattan, men återstår att se ifall det är ett ickeproblem!

Kommer nog modifiera det ytterliggare sen när det inte är värmesäsong, men detta får fungera tills dess!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.