Jag har problem!!!

I helgen fick jag världens generalstopp i avloppssystemet på övre plan. Vattnet steg i toaletten och vägrade rinna undan.

Fram med rensband, högtryck och vanlig vattenslang. Icke sa Nicke att det släppte...:(

Öppnade upp avloppet från handfatet vid golvet och började pumpa i toaletten med en sån där gummigrunka ni vet ( sugklocka eller va sjutton det heter ).

Vid det här laget så tyckte kära hustrun att det var läge för spolbil men jag har ingen lust att ta ut en sån en lördagskväll....bra karl reder sig själv!

Nåväl. Ur avloppet vid handfatet kunde jag nu se hur innehållet i avloppet sakta men säkert pumpades upp på golvet. Inte så fräscht men...mer o mer kom och efter ett bra tags pumpande och därmed stora mängder skit över golvet så dånade det till i avloppet och proppen släpper med ett brak. Spolar igenom så mycket det bara går och avloppen suger som aldrig förr vilket tyder på lyckat arbete. Nu återstod bara städningen....suck o stön men det gick bra det med och renare har badrummet nog aldrig varit.

Säg den glädje som varar för evigt?

Nu på morgonen så reser sig vattnet IGEN i toan...VAD SJUTTON ÄR FELET?????

Rören är från -76. Tydligen en specialmodell som provades då för jag har bara 90 mm istället för 110.

Stoppet var bara på övre plan för allt på nedervåningen funkade / funkar klockrent. Avloppsstammen från övervåningen går fritt i tvättstugan och där forsade det fint efter rensningen men nu är det knas igen!

Det märkliga är att när jag spolar vatten i handfatet så bubblar det i toan. Kan det vara så att avluftningsrören har beckat igen?

Hjälp mig!

Du har troligen något som sitter i vägen i stammen ner från övervåningen. Kanske några TOPS som fasnat i en skarv eller krök.
Du behöver rensa den stammen. Antingen med ett litet rensband eller spola med en högtryckstvätt (en sån som man har att spola av altanen eller bilen med räcker) med spolslang. Till din tröst så hade en spolbil varit att ta till med storsläggan när det räcker med lilla hammaren.

Du saknar inte någon luktagottitoalettenmojängen,en sån som sitter på kanten.
Dom brukar gjöra svåra avloppsrensningar för mig när folk spolar ner dom.

Har själv spolat våra rör med en högtrycktvätt utrustad med en spolslang. Det fungerade superbra!
Har du en högtryckstvätt så lönar det sig att köpa slangen för en tusenlapp. Köp en så lång som det bara finns (brukar vara ca 15 meter)

lycka till !

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.