Vet inte om det här är rätt "forum" att lufta frågan i, men jag skall ansluta kommunalt vatten till mitt lilla mejeri. Pga vattentäckten som jag nu pumpar från har en så hög järnhalt att det knappast lönar sig att rena.

Har fått prisbild från kommunen:

avgift: 24000:- (täcker grävning, ventil, spolbrunn mm.)
avgift 2: 6250:- (anslutningsavg för huset)
samt 3,75:- /m2 tomtyta... nu har jag 4300 m2 tomt som hälften är sank myrmark.

Någon som har en aning om varför man får för sig att ta betalt för tomtytans storlek? Jag kan lixom inte hitta det minsta anledning... Det rör sig om 16000:- om jag slipper den avgiften. Dom får ju ändå betalt för vatten å avlopps-snvändning sen...

Jag måste ju betala, men tänkte höra om nån där ute varit med om liknande prissättning?

6250:- + 16000:- låter ju oerhört billigt. Själva får vi betala 90.000:- för samma sak.

Avgiften för tomtyta har väl att göra med dagvattnet eller? Så var det här iaf. men om du bara skall ha vatten så vette tusan vad det är.....

(Vi betalade runt 110.000:- för anslutningen till kommunalt VA.)

Jo, denna avgift täcker BÅDE vatten och avlopp... endast vatten kostar 45% av avgiften, och avlopp då 55%, sa han på kommunen.

Så visst är det billigt med en totalsumma på lite drygt 50000:-, men sen blir det ju den fasta avgiften och kubiken... tyvärr ligger priset här på 26:- m3 för vattnet här... men, men ... man måste ju ha vatten... och avlopp :)

Men jag vet fortfarande inte varför tomtytan har nåt med saken att göra. Dagvatten, ja, iofs, men det blir inte inkopplat på det kommunala i vilket som...

Jag har ingen anning om varför men jag fick betala 30' för bara vatten och då var det kraftig rabbat då de kunde ansluta huset när de grävde ned stamledningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.