:confused: Vår 5 år gammal infiltration fungerar inte... Vattnet som ska infiltreras stiger i fördelningsbrunnen och läcker till sist ut.
Efter att tömt fördelningsbrunnen med hjälp av pump så kom luft tillbka från spridningsrören. Nu ett par dagar sedan finns vatten i inspektionsrören och fördelningsbrunnen är fortfarande fylld men infitrationen ta emot en del vatten, vid sparsamhet med vattenanvändningen och på natten sjunker vatten nivån.

Då fördelningsbrunnen ligger avsides på tomten är vi osäkra på hur länge den stått och läckt. Kan det ha varit totalstopp under en tid och nu behöver infiltrationen "väckas" med fukt och vatten? Eller är spridningshålen tilltäppt och mer avancerad saker behövs?
Vad kan man göra själv?

Kan någon ge tips vad göra???

Hur ser avluftningen ut från er infiltration?

Varje spridarledning ska ha en avluftning i den bortre ändan. Saknas dessa kan man få intressanta effekter

Jag har utgått från att insopektionsrören i slutet av infiltrationen även är evluftning, de luktar i alla fall när infiltrationen fungerar.:confused:

Så kan det nog vara. Jag har bara avluftningar jag utan någon som helst möjlighet att se ned :)

Hur ser markförhållanden ut för övrigt ?
Är marken mättad med vatten från typ snösmältning ?

Snön försvann för en månad sedan, infiltrationen ligger i kraftig sluttning i mellersta delen i utkanten av en rullstensås med 1 meter lerjord och därefter sand till berg ca 50 meter enligt geologbedömning, kan inte bli så mycket bättre för infiltration enligt vad jag förstår.

I övrigt mkt dåligt med nederbörd, trädgården behöver regn i en vecka.

Det brukar finnas fördelningsventiler i för delningsbrunnen, små skivor man kan justera upp och ner.

Vissa kör med en stäng och byter efter ett tag till den andra, kolla hur dom står och så dom inte är igensatta.

Om infiltrationen är laggd med för stor lutning så kan den nog sätta igen ganska snabbt och behöver grävas om.

Kan också inträffa om brunnen inte tömts när den skulle och du har fått in för mycket slam i infiltrationen.

Skulle bara tillägga att man behöver inte ha avluftningar på infiltrationsrören, man kan ha den på fördelningsbrunnen istället.

Infiltrationen lutar inte, ligger i en terass men med kraftig lutning nedom sig till en "ravin". Ska kolla dessa ventelationsluckorna. Tack för hjälpen. :)

Nåväl, kan inte vara dessa luckor som står fel, vattennivån i inspektionsrören följer nivån i fördelningsbrunnen. Alltså, infiltrationen sväljer inte vår mängd av avloppsvatten. Det ahr den gjort tidigae. Stopp i flödet ut? Vad göra?

fabulusII skrev:
Nåväl, kan inte vara dessa luckor som står fel, vattennivån i inspektionsrören följer nivån i fördelningsbrunnen. Alltså, infiltrationen sväljer inte vår mängd av avloppsvatten. Det ahr den gjort tidigae. Stopp i flödet ut? Vad göra?
Gräv upp infiltrationen och gör om bädden

Det borde ju finnas något innan uppgrävning och bäddomläggning... Nån som vet?
För att gräva är kostsamt.....
Förstör och borde verkligen en 5 års bädd vara så kass???

fabulusII skrev:
Det borde ju finnas något innan uppgrävning och bäddomläggning... Nån som vet?
För att gräva är kostsamt.....
Förstör och borde verkligen en 5 års bädd vara så kass???
Om det är så att brunnen har varit överfull och du har fått in slam som har täppt till hålen i infiatrationsslangen så skulle du ju kunna prova men en iller på högtryckstvätten.

Jag tror inte det funkar, men vi kan ju hoppas att jag har fel.

Vad är en iller på högtryckstvätten?????

fabulusII skrev:
Vad är en iller på högtryckstvätten?????
Ett specialmunstycke som man använder för att rensa rörledningar mm.

Finns till dom flesta tvättar, även hobbytvättar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.