52 550 läst ·
24 svar
53k läst
24 svar
Varför prisolrör?
Ballofix är ett varumärke inte en ventiltyp.mattiasp skrev:
Korrekt benämning på de ventiler som används i ex badrum vid synlig rördragning är "föravstängningsventil". Det är en typ av kulventil precis som den klumpigare varianten på bilden ovanför.
Det finns olika sorter med både utvändig och invändig gänga eller klämrinskoppling samt kombinationer därav med olika ändar. Du ska med största sannolikhet ha en med klämringskoppling i bägge ändar till ditt prisolprojekt.
Man måste inte köpa ballofix, det finns mängder med utmärkta utländska fabrikat till avsevärt lägre pris.
Tänk på att utlandet är ett mycket större land än Sverige och de kopplingarna funkar bra där. Hela Europa kan ju inte ha fel liksom...
Hornbach har ett utmärkt sortiment av god kvalite till bra pris.
Bauhaus är bara dyrt.
Biltema och Clasohlson verkar ha samma fabrikat på vissa klämringskopplingar.
(i alla fall av märkningarna på kopplingarna och utseendet att döma)
Priserna är bättre på Biltema men fortfarande ok på Clasohlson.
Rinkabyrör har bra kvalité till bra pris.
TÄNK PÅ ATT ALDRIG SKARVA NÅNSTANS DÄR DU INTE KAN SE OCH ÅTGÄRDA ETT EV LÄCKAGE.
Mvh
Vi kan tydligen enas om att Rinkaby är ett bra ställe att handla på. Notera även deras generösa returvillkor - 180 dagars öppet köp. Man kan alltså köpa på sig lite extra kopplingar och sedan skicka tillbaka det som blev över.
Billigaste hittade jag på Hornbach när jag handlade i höstas. Var även där förra helgen och köpte kopplingar. Tror jag då såg att 25 m Ø15 rör kostade drygt 1600 kr.
K-rauta med fler tar över dubbla kostnaden och i mina ögon så ser det ut att vara samma rör.
K-rauta med fler tar över dubbla kostnaden och i mina ögon så ser det ut att vara samma rör.
Kanske en dum fråga men jag tar risken.somelvis skrev:
Hur står är chansen att man skulle få en sådan skada på ett kopparrör men isolering samtidigt är intakt? Kör man en spik genom röret brister ju både rör och isolering.
Det är ackrediteringsorgan som bestämmer och klassisificerar byggmaterial och dess användning, i detta fallet så är mantelns funktion denna.sandhall skrev:
Sitac är det för VVS material och de har klassificerat godkända prisolrör för inbyggnad respektive icke godkända.
Vid ex kraftig bockning och framförallt återbockning så kopparn hårdnar igen kan försvagningar uppstå.
Även porer är en riskkälla som nämnts tidigare.
Vid exempelvis nedgjutning i betong är det käckt om man har en riktig tålig mantel och inte något som påminner om korvskinn.
I spik-exemplet spelar nog ingen större roll vad man har.
Mvh
Jag köpte Biltemaa Prisolrör för dragning under tvättbänk på vägg i tvättstuga (synlig dragning).
Isoleringen var totalt värdelös. Den sprack som en överkokt korv vid varje bockning trots att jag använde ett proffs bockverktyg med hårdplastbackar. Aldrig mer Biltemas rör.
Har tidigare använt mig av "riktig" Prisolrör från K-Rauta och det var en helt annan kvalitet.
Isoleringen var totalt värdelös. Den sprack som en överkokt korv vid varje bockning trots att jag använde ett proffs bockverktyg med hårdplastbackar. Aldrig mer Biltemas rör.
Har tidigare använt mig av "riktig" Prisolrör från K-Rauta och det var en helt annan kvalitet.
Klicka här för att svara