Hej

I vårat nya hus så är det som så att i badrumet så har man av någon anledning switchat varmt och kallt så att det blir åt fel håll på blandaren.
När man tittar under handfatet är det nog bara så att man inte tänkt sig för och rören har dragiskt konstigt.
Kan man göra om detta på ett enkelt sätt.
Varmt och kallt går parallellt till blandaren nu och därför blir det fel.
Kan man korsa rören eller blir påfrestningen för stor på rören?
Hur ska man annars göra.?

Micke

Är det ett nybyggt hus? Isåfall så är det ju upp till rörkrökaren att fixa! Om det är ett äldre hus ni nyss köpt så kan ni ev. fixa det själv ifall ni är någorlunda händiga, men att korsa rören verkar inte som en bra ide. Försök hitta närmaste skarvpunkt på rören och dra nya rör därifrån, ev. så kapa rören själv och skarva därifrån och dra nya rör...rätt den här gången :)
Om ni köpt ett "äldre" hus så kanske ni kan påpeka detta för förra ägarna, och be dem kompensera er för arbetet, eller material åtminstonde.

Där jag bor så är det korsade rör under tvättstället. Det kommer prisol ur kolvet , som övergår till förkromade som korsar varandra.
Så det går. Jag har inte kollat men det kanske finns färdiga lösningar för detta hos tex Rinkaby rör.

Men jag håller med om att är det ett nybygge så är det något som du borde klaga på.

Det är inte ett nytt hus.
Nästan direkt under blandaren 2 decimeter ned sitter anslutningarna till varm resp kallvatten och är gängade.
Man borde väl kunna dra nytt bara därifrån, eller är det fasta rör från blandaren och hit?

tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.