Hej!
Startar en ny tråd om mitt vattenledningsbyte mellan stenbrunn till huset. DEt började handla om ett annat ämne än trådnamnet
Det gamla röret är dit satt när dom kallmurade brunnen så det sitter stenhårt! Alltså tror jag inte det funkar och jag skulle inte våga att fästa slangen i röret och försöka dra igenom stenväggen. Finns det något annat sätt?
Det enda jag kommit på änså länge är att dra upp slangen till marknivå ute vid brunnen, in under locket och ner och sen bli så illa tvungen att ha en värmekabel i?
Klarar Jetpumoen av att suga när röret går upp och sen ner på det viset?
En bild på hur jag tänker, ungefär
Startar en ny tråd om mitt vattenledningsbyte mellan stenbrunn till huset. DEt började handla om ett annat ämne än trådnamnet
Det gamla röret är dit satt när dom kallmurade brunnen så det sitter stenhårt! Alltså tror jag inte det funkar och jag skulle inte våga att fästa slangen i röret och försöka dra igenom stenväggen. Finns det något annat sätt?
Det enda jag kommit på änså länge är att dra upp slangen till marknivå ute vid brunnen, in under locket och ner och sen bli så illa tvungen att ha en värmekabel i?
Klarar Jetpumoen av att suga när röret går upp och sen ner på det viset?
En bild på hur jag tänker, ungefär
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Om nivån från vattenytan upp till brunnskanten är mindre än 10,13 m vid normalt lufttryck så kommer det att fungera, helst inte mer 7 m. Pumpen behöver bara suga nivåskillnaden mellan vattenytan och pumpen, kroken över brunnskanten tar ut varandra.
Du bör ha en luftningsnippel på högsta punkten och ALDRIG röra den när du fått igång det hela.
Prototypen
Du bör ha en luftningsnippel på högsta punkten och ALDRIG röra den när du fått igång det hela.
Prototypen
Tack för svaret!
Då får det nog bli denna lösning då.
Såvida ingen annan har nåt bra sätt att föra igenom slangen på?
Hade planer på att skarva på slangen på röret där stensättningen börjar för där är röret fint. Men gänga man bort galvet lär väl inte röret hålla jätte länge.
Vattennivån ligger nog på rúnt 4,5-5m så det bör gå då
Då får det nog bli denna lösning då.
Såvida ingen annan har nåt bra sätt att föra igenom slangen på?
Hade planer på att skarva på slangen på röret där stensättningen börjar för där är röret fint. Men gänga man bort galvet lär väl inte röret hålla jätte länge.
Vattennivån ligger nog på rúnt 4,5-5m så det bör gå då
kom och tänka på. Går det inte att kapa röret på båda sidor av brunnen, sedan trycka slangen igenom det befintliga röret??????
Kan du inte använda en sån här:gadeberg skrev:
http://www.k-rauta.se/vvs_2532.htm
Eller en sån här:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251489#30-6599
Du behöver inte gänga. Frågan är om en sådan sluter tätt runt metallröret.
Jula är billigast:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=712600
En fundering till. Kan du inte kapa röret på ena sidan och sedan försöka knacka det igenom brunnen??? då har du ju ett färdigt hål att stoppa slangen i.
Funkar verkligen det mot metall?tio_Pepe skrev:
perra i skogen skrev:
Är det jag funderat på. Men röret är ju inmurat så jag är rädd att man rucka på en massa stenar.
Har känt lite på det och det kunde lika gärna varit inmurat i en betongvägg. Bergfast
Fler funderingar.
Vad tror du om att ha 32 slang till brunnen, men 25 slang sista biten. Då borde du kunna få den igenom gamla röret. Den korta biten du har 25 slang kommer nog inte att strypa ditt flöde nämnvärt.
Det bästa är nog med 32 till brunn och 25 igenom brunnen och till bottenventilen. Det blir ju tyvär en skarv i backen utanför brunnen, men det är inga problem om man bara monterar den rätt och drar åt den ordentligt. Har själv en skarv ca 1m utanför husväggen.
Ja, skrav mellan PEM är ju ingen fara. Satt bara och tänkte på skrav mellan PEM och rör..
Hm. blir till att räkna lite på tryckfall nu då... Hur grovt krävs de? Hur tänker man? I liter/min?
Vad blir dumt om man bara har 25 genom röret? Få den svårt att suga då?
För 25 hela vägen känns klent. Är nog runt 7 meter mellan pump och brunn. Sen åtminstone 7m ner i brunnen. Det räcker nog knappt
Hm. blir till att räkna lite på tryckfall nu då... Hur grovt krävs de? Hur tänker man? I liter/min?
Vad blir dumt om man bara har 25 genom röret? Få den svårt att suga då?
För 25 hela vägen känns klent. Är nog runt 7 meter mellan pump och brunn. Sen åtminstone 7m ner i brunnen. Det räcker nog knappt
Nu är ledningen bytt och inkopplad.
Skarvade på slangen på röret och drog ut det med ett block. funkade fin fint!
Det dumma är att jag bara får upp 2,5bar i hydroforen. Innan jag bytte hade ledningen pajjat inne i huset och jag bytte röret mot en slang R32. Då kom det inte upp i mer än 2,5bar. Jag tänkte att antingen är det skit i pumpen, pumpen pajjade för att den stod och gick för länge eller att det sög luft.
Nu kvar atår problemet så jag fundera på att plocka isär pumpen eller byta den.
Eller kan det ha att göra med att jag bara har R32 som sugledning?
Skarvade på slangen på röret och drog ut det med ett block. funkade fin fint!
Det dumma är att jag bara får upp 2,5bar i hydroforen. Innan jag bytte hade ledningen pajjat inne i huset och jag bytte röret mot en slang R32. Då kom det inte upp i mer än 2,5bar. Jag tänkte att antingen är det skit i pumpen, pumpen pajjade för att den stod och gick för länge eller att det sög luft.
Nu kvar atår problemet så jag fundera på att plocka isär pumpen eller byta den.
Eller kan det ha att göra med att jag bara har R32 som sugledning?
Jag har ca 50m R32 slang till min brun. Totalt ca 8m lyfthöjd. Köpte en jet-pump, men den klarade inte av att suga så långt. Köpte då en billig pumpautomat på JULA (grön tank och plast i pumpen) Sedan dess så har jag ca 4bar som mest i hydrofonen.