10 284 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Vad klarar min Jetpump och min brunn?
Hur märtes det att det inte klarade av det?
Den körde upp det till ett visst tryck och sen bara malde?
Det röret som gick sönder som jag bytte till slang innan var på 1,5m. Kan så lite verkligen göra att jag inte fick upp mer tryck då'?
Den körde upp det till ett visst tryck och sen bara malde?
Det röret som gick sönder som jag bytte till slang innan var på 1,5m. Kan så lite verkligen göra att jag inte fick upp mer tryck då'?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Slår pumpen av vid 2,5 bar? gör den det så är det tryckströmbrytaren som ska justeras. Kan pumpen ge större tryck, tänk på att det kanske är - 0,7 bar på sugsidan titta i datablad.
Står pumpen och bara malpå? Med 2,5 bar har du vatten i kranarna, dvs kan pumpen försörja en kran som står öppen eller faller trycket?
Prototypen
Står pumpen och bara malpå? Med 2,5 bar har du vatten i kranarna, dvs kan pumpen försörja en kran som står öppen eller faller trycket?
Prototypen
Tror inte de är fel på tryckströmbrytaren. Den slår av och på som den ska. Men jag har fått ändra på fjädern för annars stod den bara och mal vid 2,5bar. Den va ju inställd på att stanna vid ca 4,5bar innan. Tvångs kör jag maler den bara.
Jag var nere vid pumpen innan och då satte reningen till vatten filtret igång och det sjönk nog lite sakta i hydroforen trots att pumpen gick. Jo en kran klarar den försörja men inte filtret
Jag var nere vid pumpen innan och då satte reningen till vatten filtret igång och det sjönk nog lite sakta i hydroforen trots att pumpen gick. Jo en kran klarar den försörja men inte filtret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det verkar som din pump inte orkar mer än 2,5 bar.
Protte
Protte
(Artnr:730004) på JULA så kommer det att fungera. Du verkar ha samma problem som jag hade med min jet-pump. Den klarade inte av mer än ca 1,5 bar innan den bara stog och malde. Sedan böt jag ut den ( Fick pengarna tillbaka hade köpt den på jula med ). har den nya inställd på 3.8 bar max och ca 2.8 bar min. Har en 300liters ( ev 500 liters är osäker där) kopplad till pumpautomaten oxå. Det funkar perfekt. Ps Den pumpen i plast som jag har har dom inte kvar utan det finns bara den i RF . Ds
Med hjälp av er, ny slang och denna http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=719920 häftig sak!! Aldrig mer en Jetpump. Så nu har jag max 4,9bar och sen startar den vid 2,5bar igen.
Allt gick bra att sätta in. Enda missen jag gjorde var att jag trodde att jag hade en R32 D-kona hemma men det var 1" i ena änden. Surt. Men tog ett rör och gängade i bägge ändar så var det fixat.
De va skönt att detta är avslutat och fungerar nu! Nu ska jag bara fästa slangen lite bättre i brunnen, häva igen diket och sen kanske fästa slangen lite i källaren. ska snart fortsätta med att gräva ur det rummet
Allt gick bra att sätta in. Enda missen jag gjorde var att jag trodde att jag hade en R32 D-kona hemma men det var 1" i ena änden. Surt. Men tog ett rör och gängade i bägge ändar så var det fixat.
De va skönt att detta är avslutat och fungerar nu! Nu ska jag bara fästa slangen lite bättre i brunnen, häva igen diket och sen kanske fästa slangen lite i källaren. ska snart fortsätta med att gräva ur det rummet
Låter trevligt att du fick det att fungera till slut. Av egen erfarenhet så vat jag att det inte är kul att vara utan vatten. Hoppas du får många problemfria år med din nya anläggning.
Klicka här för att svara