Tjenare!
håller på och beställer lite rördelar till en av mina fördelare till tappvattensystemet.
nu till min fråga, måste/bör/ska man ha kulventil(er) till fördelaren. antingen på inkommade ledning eller på alla utg. ledningar.
problemet är ju att det skulle vara trevligt att ha möjlighet att stänga av alla ledningar separat, men dessa rackare kostar ju som en bättre begagnad ferarri (upnor/wirsbo). även om man har bara 1 på inkommande varmt och kallt så är det trångt i skåpet som det är. Min svägerska hävdade att vissa försäkringsbolag ställer lite märkliga krav i detta ämne, därav frågan.

mvh

Jag vet inget om FB's regler men största anledningen att ha ventiler är väl att kunna stänga av för reparation/rengöring av blandare. Annars kör man ju bara med att stänga huvudkranen och öppna alla kranar sen är det bara att öppna vilket rör du vill. Blandare (om man inte köper ren skit) går ju knappast sönder mer än en gång/3-4 år.

Smäller ett rör här är det huvudkran av som gäller.

Hur du bor avgör till stor del, i lägenhet är ventiler ett måste (ser jag det som) då huvudvattnet kanske inte är åtkomligt men i hus gör man som man vill. Diskmaskinsavstängning är dock ett måste tror jag.

Jag köpte för övrigt ventiler från FMMattson till mina tvättställ på sigro, kostade inte allt för mycket, bara typ som halva tvättstället :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.