Hej!

Vi har en Zanussi tvättmaskin som vi fått av en kompis som skulle köpa ny tvättmaskin. Han har inte haft några problem med den, påstår han i alla fall, men han är lite skum av sig.

Problemet är att den "fastnar" eller "hänger sig". Med det menar jag, att om man ställer den i läge "D", som står för kulörtvätt 40 grader, och startar den, så tar den in tvättmedlet från där man har fyllt på det, och sen står den bara och låter i det läget i all oändlighet. Det låter dels från där man fyller på tvättmedel (den verkar tro att jag har fyllt på oändligt med tvättmedel eftersom den aldrig slutar :)) samt från någon annanstans i tvättmaskinen (låter som att det spolar).
Den hänger sig alltså direkt i första läget ("D"), men inte alltid. Ibland går den faktiskt igång och tvättar tvätten. Men då hänger den sig senare istället, i ett läge som jag inte vet vad det betyder (symbolen står inte förklarad).
En eller ett par gånger, på 3 månader, har vi lyckats tvätta en omgång utan att den hängde sig en enda gång.
Det man får göra när den hängt sig är att vrida fram programvredet ett hack i taget och se om den "tar tag i grejerna" och sätter igång.

Är inte säker på om den använder tvättmedlet. I själva tvättningen alltså. Eller om den spolar ut det direkt. Om den nu kan det. Men den verkar ju onekligen aningen missbildad. Fast visst ska det lite skummigt ut när man tittar in genom glasluckan? Det gör det inte. Sköljningarna har dock inte varit något problem, och sköljmedlet används. Men tvätten känns inte direkt ren... :/ Det sitter förresten ett filter bakom en lucka som man tydligen ska rengöra ibland. Vet inte hur ofta, men jag har kollat på det två gånger, på 3 månader, och det finns i princip ingen smuts/ludd/whatever där. Är det ett bevis på att tvätten inte blir ren? :)

Har tyvärr ingen manual men ska se om jag kan få tag på en, om den nu hjälper mig.
Annars får ni gärna komma med tips. :)

Mina föräldrar hade också en Zanussi med exakt samma problem. Dom bytte timern i den och sen funkade den igen. Kostade 3-400 kr i reservdelar plus arbetslön. Min mamma fick själv hälla vatten i maskinen och sen ställa timern ett hack fram.

Har nu hittat felet efter ett fibrilt googlande.
Fast jag antar att jag får skylla mig själv då jag kopplar in en tvättmaskin utan att veta hur det ska vara.
Avloppsslangen skulle tydligen inte ligga rakt ner i golvbrunnen... ;) Inte anade jag att det var så kinkigt med det... Men nu vet jag det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.