Jag har ett hus på landet med egen vattenbrunn, har en hydrofortank på 300 liter, nu till problemet...

Vi får väldigt ojämt tryck i vattnet, pumper slår av och på vart 30 sek när vi sätter på kranen, verkar som det är för lite luft i hydroforen och har därför provat att pressa in mer luft, vilket bättrade situationen ett par dagar.

Nu funderar jag på om jag behöver ny tank eller vad som är problemet, finns tydligen något som heter "Jetpump-automat". Är detta något som är bättre.

En annan sak är att automatsäkringen till vattenpumpen går varje gång den schemalagda reningen kör sitt program.

Nån som kan hjälpa mig?:)

Det är bara att pressa i mera luft 2/3 till 3/4 ska vara luft, skaffa en kompressor.

Om det är misstänkt att det är en läcka så pensla på såpvatten och se om det bubblar i någon koppling eller svets, nivåröret på framsidan kan vara en anledning till läckage.

Er 300 L hydrofor är bättre än allt med jet.
Om säkringen har jag inget tips, vad är det som ska starta?

Protte

Att luften försvinner beror på att det läcker långt upp på tanken, kolla proppen längst upp. Titta även efter rost.
Lufttrycket i en vanlig hydrofor utan gummiblåsa sätts lämpligtvis till 90% av tillslagstrycket, dvs om pumpen startar på 2 bar så stäng av pumpen, töm tanken och fyll luft till 1,8 bar. Koppla bort kompressorn och starta pumpen, kontrollera frånslagstrycket, titta efter läckage osv. Normalt ligger man med 2-2,5 bar tillslag och från på 4-4,2 bar, då har ni bra fart på vattnet.
Sedan som vanligt en liten varning, 4 bar är tillräckligt för en rejäl smäll, var försiktig om den visar sig vara rostig.

Ska pressa in luft den och se vad som händer, tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.