Byggahus.se

Kostnadsuppgifter kallvattenledning från gata in till hus

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Alla hus på vår gata ska uppgradera fjärrvärmen (från att vara gemensam till individuell). I samband med detta har vi fått offert på att byta kallvattenledning från gatan och in till huset. Husen är byggda 1948 .

Första frågan jag ställer mig är om detta behövs? Som jag har förstått det är kallvattenledningar något som inte blir så slitet...

Andra frågan är kring priset. De vill ha 4800 för grävjobbet och så 5300 för rörläggning, håltagning i vägg inkl allt material och så där. Är detta ett rimligt pris?

Jag tycker det är lite klurigt att veta så om någon fått detta jobb gjort tidigare så kanske ni har lite koll :)

Tack på förhand,
    Nina

2. S
    Medlem Nivå 2
    Först en uppgradering av fjärrvärmen vad ingår här? Innebär det en uppgrävning och nya värmeledningar?
    Isf är grävjobbet á 4800 inkluderat här. Du får alltså ny kallvattenledning "gratis" exkl rörläggningen och håltagningen.

Om man iaf gör ett grävjobb ex vid husdränering eller av andra anledningar finns det anledning att passa på att även byta ut
    ex.vis vatten och avloppsledningar om det är nödvändigt. Grävningen blir så att säga gratis.

Gamla galvade vattenledningsrör kan sätta igen pga avlagringar, korrosion och liknande.
    Fundera även på om inte avloppsledningarna kan vara föremål för utbyte.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Om nu ändå rörgraven grävs upp skulle jag nog överväga att byta både vatten och avlopp, ligger inkommande el där och den är riktigt gammal, så lägg ner 100mm el-rör för framtida byte, passa även på att lägga några kabelslangar för framtida bruk te:x tv, data eller nånting som kommer i framtiden.
    Vad gäller kostnaden så låter din offert väldigt trevlig i mina öron, (mina kostnader var betydligt högre) fast du beskrev ju inte förutsättningarna, Självklart kostar det en slant att göra detta, men tänk om du tänkt anlägga en trädgård med någon trevlig uteplats för att bara några år senare gräva upp tomten igen.
    Mvh Anders