Vi ska bygga nytt och funderar på alternativen Ansluta till befintlig brunn eller borra egen. Den befintliga borrades 1968 och har nu tre hushåll anslutna, 510 timliter mättes det upp då (om jag inte mins helt fel). Kommer dnna brunn att palla med ännu ett hushåll ?

Vad rekomenderas?

Tack för ett svar! Desperat behov av hjälp.

Hemmakatten
Jag skulle aldrig ansluta till en annan brunn. Vi hade själva möjlighet att göra så, det fanns t.o.m. servitut för det, men vi valde utan tvekan att borra egen brunn.

För det första vet man inte hur tillrinningen är nu, eller har man mätt? Det är snålt med vatten för 4 hushåll. Vattentillrinningen kan dessutom ändra sig med åren.

Har man en gemensam brunn bör man bilda en gemensamhetsanläggning (Lantmäteriet gör detta). Det innebär att alla delägarna gemensamt ansvarar för brunnens drift och skötsel. Man bör mycket noggrant skriva ner vad som gäller, hur brunnen skalll skötas, vem som bekostar och sköter om vattenledningarna från brunnen till respektive hus, mm mm.

Är vattenprover tagna? Det bör göras vart tredje år enligt Socialstyrelsens rekommendationer. Någon kanske inte vill vara med och bekosta vattenprov. Om vattenfilter skulle behövas så är det säkert någon som tycker det är onödigt ("vi har alltid druckit vattnet och det duger bra som det är"). Någon annan kanske vill sätta upp en stor filteranläggning som kostar 40.000. Ytterligare någon annan kanske tycker att det får väl varje hushåll ta hand om.

När det blir vattenbrist, vilket det säkert blir med fyra hushåll någon gång, blir det garanterat tjafs då också. (Grundvattnet kan sjunka gansak mycket under hösten om det varit en torr sommar.) Någon kommer att föreslå stopp för vattning utomhus, andra tycker att man skall förbjuda badning i badkar eller förbjuda användning av små plastpooler för ungarna. Någon kommer säkert upp med förslaget att alla skall ha vattenmätare och betala för hur mycket man förbrukar, andra kommer att säga att man skall betala för antalet medlemmar i hushållet. Ytterligare andra kan föreslå att man bara för använda disk- och tvättmaskin på natten, osv. osv.

När pumpen eller hydroforen går sönder, kommer det garanterat finnas åsikter om vad som skall göras. Någon tycker att man kan reparera pumpen själv så håller den ett par år till (risken är förstås att reparationen tar tid och inte fungerar, alla andra blir då sura). Någon tycker man skall lägga ut arbetet på entreprenör och köpa den nyaste, häftigaste pumpen. Andra kommer då tycka att det kostar för mycket.

Och så vidare, och så vidare... Grannsämjan tar stryk och blir sämre och sämre. Men jag kan förstå att det finns olika åsikter. Vatten är det viktigaste vi har!

Nu vet jag inte hur dina blivande grannar är eller hur det fungerar. Men, brunnen verkar vara lite liten. Själva ville vi absoult ha kontroll över vårt drickvatten.

En ny borrad brunn med pumppaket (pump, hydropress mm) kostar ca 50.000. Väl investerade pengar tycker jag. Dessutom sparar ni väl in lite pengar för grävning och vattenslang eftersom jag antar att denna existerande brunnen inte ligger på er tomt utan en bit därifrån. En ny brunn kan du lägga nära huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.