5 216 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Avloppsrening
Hej allihopa!
Jag och min sambo har tittat på ett hus som vi verkligen älskar. 50-tal rakt igenom
.
Men det dumma är nu att det endast finns trekammarbrunn
. Jag har ringt till vår lokala Miljö och byggnads kontor för att få en lite mer förståelse i det hela.
Men nu till min fråga:
Vad anser ni att vi ska ha för reningsverk? Markbädd eller minireningsverk eller varför inte en fallningsenhet?
Finns det för ett överkomligt pris som inte gör plånboken tom?
En till fråga. Enligt mina kontakter så är det lag på att ha rening på avloppet, finns det något datum tom att det ska vara gjort? Eller kan vi ha 3kammarbrunn så länge?
Vi har ju inte köpt huset än men vi vill veta så mycket som möjligt om tänk bara kostnader innan man kan bo där.
Jag är fortfarande lite obekant med alla nya ord. Men vi är taksamma för era erfarenheter och tips.
Tack å hej!
Jag och min sambo har tittat på ett hus som vi verkligen älskar. 50-tal rakt igenom
Men det dumma är nu att det endast finns trekammarbrunn
Men nu till min fråga:
Vad anser ni att vi ska ha för reningsverk? Markbädd eller minireningsverk eller varför inte en fallningsenhet?
Finns det för ett överkomligt pris som inte gör plånboken tom?
En till fråga. Enligt mina kontakter så är det lag på att ha rening på avloppet, finns det något datum tom att det ska vara gjort? Eller kan vi ha 3kammarbrunn så länge?
Vi har ju inte köpt huset än men vi vill veta så mycket som möjligt om tänk bara kostnader innan man kan bo där.
Jag är fortfarande lite obekant med alla nya ord. Men vi är taksamma för era erfarenheter och tips.
Tack å hej!
Om du har 3 kammarbrunn så är det krav på infiltration/markbädd. sedan kan kommunen (inte ovanligt) tvinga dig att installera reningsverk av olika slag.
Men kolla med kommunen vilka krav dom har just på din tomt.
//Jeppson
Men kolla med kommunen vilka krav dom har just på din tomt.
//Jeppson
är infiltration å markbädd samma sak? kan man endast ha ett minireningsverk? såg på viivilla.se = http://www.viivilla.se/360.aspx?menu=&area=&category= att man kan ha en sånn här å den kostar ju inte många kr. Räcker det? eller måste man ha markbädd eller infiltration som du säger?Jeppson skrev:
Var glad att du har 3-kammarbrunnen den sparar mycket pengar. Kommunerna håller på att inventera avloppen ...men det tar tid.
Upptäcker de att de finns brister så får du ett föreläggande att inom ca 1 år att åtgärda felet. Min 3 kammare på landet gick ut i en stenkista. Jag fick föreläggande och kompletterade med tät markbädd indrän heter varumärket. Kostnaden lite under 30.000 utfördes på en dag. En entrepenör med traktorgrävare , litet last grus och sten. Kommunen tar ca 4000 kr för att hantera ärendet!
Upptäcker de att de finns brister så får du ett föreläggande att inom ca 1 år att åtgärda felet. Min 3 kammare på landet gick ut i en stenkista. Jag fick föreläggande och kompletterade med tät markbädd indrän heter varumärket. Kostnaden lite under 30.000 utfördes på en dag. En entrepenör med traktorgrävare , litet last grus och sten. Kommunen tar ca 4000 kr för att hantera ärendet!
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Okej, jag får ringa å höra med kommunen igen. Men säljaren till huset sa att det skulle vara åtgärdat innan 2010.andersmc skrev:
När ja ringde till kommunen härom dan så sa dom att denna lagen gällde hela sverige. men dom har väl inte kollat upp alla hus i grästorp så mycket att dom har kommit till mina föräldrar å svärmor.
Tack allihopa!
Det är upp till just din kommun att avgöra. De tar hänsyn till miljökraven, samt lokala förhållande (om det är känsligt område, högt grundvatten, nära vattentäckt m.m.).T3ZZ skrev:
Många klarar sig med bara minireningsverk, då reningsgraden är högre än i infiltration och markbädd.
Och nej, infiltration och markbädd är inte samma sak. Infiltration är vanligt. Det innebär att du "bara" har spridarrör (hål neråt) och vattnet filtreras då ner i marken.
Markbädd har också spridarrör, men man lägger en "konstgjord filtreringsbädd under + uppsamlingsrör i botten på bädden, som sen leder bort vattnet till lämplig plats.
Det sistnämnda är väl inte så vanligt att man nyanlägger idag. Tidigare var det ett alternativ om man hade t.ex. lerjord eller annat som gjorde att man inte hade bra "naturliga" filtreringsmöjligheter i marken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden