6 385 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Rördiameter till vv
I ett befintligt badrum finns utanpåliggande rördragning Ø15mm KV och Ø12mm VV som betjänar tvättmaskin, dusch och vask. Är det några problem att koppla på ytterligare en dusch och ett badkar?
Kommer detta fungera eller blir det problem med Ø12mm på VV? Blir det tillräckligt flöde i de båda duscharna/badkaret?
Vill hellst undvika att behöva dra nya rör hela vägen från VVB.
Kommer detta fungera eller blir det problem med Ø12mm på VV? Blir det tillräckligt flöde i de båda duscharna/badkaret?
Vill hellst undvika att behöva dra nya rör hela vägen från VVB.
du har väl inte alla sakerna på samtidigt?
så det ska väl fungera och om det inte gör det så behöver du ju inte dra nya rör från vvb utan det fins väl 15 rör draget från vvb sen tidigare då kapar du bara där det är förminskat från 15 till 12 och fortsäter att dra 15 fram till blandare mm
så det ska väl fungera och om det inte gör det så behöver du ju inte dra nya rör från vvb utan det fins väl 15 rör draget från vvb sen tidigare då kapar du bara där det är förminskat från 15 till 12 och fortsäter att dra 15 fram till blandare mm
Nej, det känns väl inte som att man kommer att ha på alla kranarna samtidigt. Men sannolikheten att bägge duscharna används samtidigt är rätt stor.
Tyvärr är det draget 12 mm rör från VVB hela vägen. Det är inte väldigt långt men det ställer till problem om de måste bytas till en större dimension. Längden på 12 mm VV-rör är från VVB till det längst bort placerade tappstället, ett framtida badkar, cirka 4.5-5 meter.
Tyvärr är det draget 12 mm rör från VVB hela vägen. Det är inte väldigt långt men det ställer till problem om de måste bytas till en större dimension. Längden på 12 mm VV-rör är från VVB till det längst bort placerade tappstället, ett framtida badkar, cirka 4.5-5 meter.
Alternativet är att "leva" med ett lägre flöde i duscharna, då båda användes.
Min egen erfarenhet är att det fungerar tillräckligt bra med klena vv.rör = 12mm.
Prova och se. I nödfall får du göra som oavvs föreslår.
Staffan
Min egen erfarenhet är att det fungerar tillräckligt bra med klena vv.rör = 12mm.
Prova och se. I nödfall får du göra som oavvs föreslår.
Staffan
hur blir det med badkaret då? Kommer men största sannolikhet inte att duscha samtidigt som badkaret fylls upp, men det bör ju rimligen inte ta onormalt lång tid att fylla upp karet.
Kan man på något sätt skada rören vid Ø12 då det är ca 4.5-5 meter till badkaret?
Kan man på något sätt skada rören vid Ø12 då det är ca 4.5-5 meter till badkaret?
Är lite fundersam om jag ska chansa och köra på Ø12 eller dra nytt rör från VVB vilket gör allt väldigt krångligt pga en rad orsaker.
Med tanke på att det är utanpåliggande rördragning fram till bef dusch idag. Vad händer om jag därifrån kopplar Ø15 också på VV fram till dusch nr 2 och till badkaret. Då finns möjligheten att byta ut bef rör om det visar sig att flödet blir för litet, utan att ha gjort arbetet mellan bef dusch och ny dusch/bad ogjort.
Kort sagt, kan man ha ökande diameter i flödets riktning?
Med tanke på att det är utanpåliggande rördragning fram till bef dusch idag. Vad händer om jag därifrån kopplar Ø15 också på VV fram till dusch nr 2 och till badkaret. Då finns möjligheten att byta ut bef rör om det visar sig att flödet blir för litet, utan att ha gjort arbetet mellan bef dusch och ny dusch/bad ogjort.
Kort sagt, kan man ha ökande diameter i flödets riktning?
vist kan du det men du får ju ändå bara flödet av ett 12rör för att du har det som matar ledning men du kan ju dra 15 tull dusch nr2 utifal det är problem med flödet så behöver du ju bara byta ut 12 röret och spara lite pengar men jag skulle inte dra 15 om jag hadde 12 som matar ledning
vist kan du det men du får ju ändå bara flödet av ett 12rör för att du har det som matar ledning men du kan ju dra 15 tull dusch nr2 utifal det är problem med flödet så behöver du ju bara byta ut 12 röret och spara lite pengar men jag skulle inte dra 15 om jag hadde 12 som matar ledning
Varför skulle du inte dra det som "framtida försäkring" om det blir dåligt flöde? För att det blir en dålig lösning (och i så fall på vilket sätt?) eller för att det med största sannolikhet inte behövs?oavvs skrev:
Klicka här för att svara