Jag får inte loss avloppsröret bilderna visar och jagfattar inte hur kopplingen fungerar. Det handlar om köket i en lägenhet byggd -78. Jag måste flyttat diskho för att få det att fungera, och vill naturligtvis hellre dra röret i sockel än genom skåpen. Det går att vrida röret men det rör sig inte uppåt. När jag vrider röret så rör sig inte "ringen" som är markerad med röd pil i en av bilderna, det verkar alltså som att "ringen" är en del av det röret som ligger ingjutet i betongbjälklaget.

På ettiketten som bilderna visar står AKATHERM PEH AVL, nummer 1244-1.

Vet någon hur man gör eller är det bara jag som är klen?

Mycket tacksam för hjälp
MVH
Fredrik

• IMG_0988.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0989.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0992.jpg
    Skapa konto
"Ringen" är flänsen på det ingjutna röret. Det skall gå att bara dra rakt upp. Så du får ta i lite extra!

Säkert har o-ringen torkat fast på det övre röret, bara att ta i!

Tack grabbar, ännu en gång är alltså milt våld lösningen...

Jag vågade inte riktigt innan, man vill ju inte ha sönder ngt och bli tvingad att bila upp hela golvet. Men nu ska han få, rör-jäveln...

M.Sc skrev:
Tack grabbar, ännu en gång är alltså milt våld lösningen...

Jag vågade inte riktigt innan, man vill ju inte ha sönder ngt och bli tvingad att bila upp hela golvet. Men nu ska han få, rör-jäveln...
Lite värme med en hårblås runt skarven gör nog susen ifall inte milt våld hjälper.

Tyvärr hjälpte varken våld eller värme

Det står:

AKATHERM PEH AVL
Nummer: 1244-1

på den vita och gula etiketten.

Jag sökte lite och hittade följande om AKATHERM

AKATHERM kan sammanfogas på tre olika sätt:

Stumsvetsning/Spegelsvettsning
Där man värmer ändan på röret eller delen och sen trycker ihop dem. Man använder då en spegelsvets.

Muffsvetsning
Där man sammanfogar rör och delar med el muffar. Huvuddelen av Akatherm's sortiment kan svetsas med elektrosvetsmuffar. Vår svetsmaskin klarar alla dimensionerna och även andra PE system. Man kan också svetsa flera delar samtidigt.

Gummiringssammanfogning
Där man trycker ner röret i en snäppmuff.

Det sista verkar väl mest troligt eftersom jag kan vrida röret?

Är det någon som har ytterligare förslag?

Jag brukar ta till handdiskmedel i liknande fall. Om du trycker ut diskmedel i skarven borde gummipackningen gå att tala med sedan.

japp, jag har testat diskmedel också...

Kapa röret nedanför skarven och muffa på nytt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.