Kave
Kave: [citat] Ja, samma sak på fler ställen i huset. Har man ändrat "standard" för detta någon gång tidigare eller vad? Jag hade tidigare en Heinrich Grohe blandare som fungerade trots fel håll. Rören kommer direkt ur en betongvägg så det ser svårt ut att ändra. Jag vände blandaren uppochner och det fungerar ju det med.
2 svar · 4,6k läst
phl
phl: De Fernco-kopplingar jag köpte tills mitt 110-avlop var godkända för att gjutas in. Fick uppfattningen att alla Fernco-kopplingar var det. Kolla på Ferncos hemsida, stod ganska tydligt där.
1 svar · 3,4k läst
M
Marive: tänk på att det måste vara torrt och rent när du trycker dit det sen måste du låta det härda innan du använder avloppet, silicon härdar typ 1mm /dygn så låt det stå minst ett dygn
1 svar · 5,0k läst
·
F
Fernlunda: Om nu ändå rörgraven grävs upp skulle jag nog överväga att byta både vatten och avlopp, ligger inkommande el där och den är riktigt gammal, så lägg ner 100mm el-rör för framtida byte, passa även på att lägga några kabelslangar för framtida bruk te:x tv, data eller nånting som kommer i framtiden. Vad gäller kostnaden så låter din offert väldigt trevlig i mina öron, (mina
2 svar · 4,0k läst
A
abbe1001: Blev lite fundersam nu, Jafo har WC-anslutningar med fläns som ska sättas dit innan tätskikt, Faluplast har anslutning som, som det ser ut då ingen monteringsanvisning finns, ska sättas dit efter då den saknar fläns. Det lustiga med Jafos är att de i monteringsanvisningarna pratar om sin egen membranfläns men frågan är om den är godkänd av tätskiktstillverkaraen man råka
6 svar · 2,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Något som man kan ha tur med är ju att i den väggen man vill ha avloppet är att rakt under eller på andra sidan väggen finns det alvopp och vatten redan. Man måste alltså se hur det ser ut i helhet innan man kan ge något typ av prisbild.
9 svar · 3,2k läst
oavvs
oavvs: hehe japp och farligt
10 svar · 4,8k läst
S
simon carlstedt: Hej, Jag har för mig att jag sett reklam om varmvattenberedare med luft-vatten värmepump. Jag har idag en "vanlig" vv-beredare som måste bytas och söker därför alternativ. HAr annan lösning för uppvärmning av huset varför det bara är tappvattnet som behöver värmas. Hittar inte info om detta nu dock. Är det någon som har erfarenhet av denna lösning. /simon
0 svar · 2,8k läst
D
Domaren: Hej! Min varmvattenberedare (GGCarat Opal) slår av sig med jämna mellanrum. När vattnet är iskallt så kan den helt plötsligt hoppa igång igen...har bytt tempgivaren utan framgång? Någon som vet vad som kan vara problemet? Tack på förhand!
0 svar · 3,7k läst
T
thomasd79: men om man struntar att knacka ut brickorna i skenan så borde det väl funka. brickan sitter på baksidan sån den jär inte lossna blir ju lite kråmgligt om man ska köra med både skena och regel på varje sida....men men....det kanske e det bästa alternativet
9 svar · 6,7k läst
oavvs
oavvs: ja du då blir det svårt och jag förmodar att det är det utvendiga mottet du säger då och mitt tips är att du går till din närmaste vvs butik tex comfort inte till cop eller liknade, så får du hjälp med att hitta rätt saker
5 svar · 4,2k läst
S
Sveng: Du har att välja på en billig utan reservdelar eller dyr ex.vis Nibe med reservdelar. Ska du bo en längre tid i huset är det nog ett lätt val eller hur?
5 svar · 5,6k läst
S
smidifix: ok! Ja det låter ju mest lågiskt:-)!! Tack för svaren Protte! MVH Linus
4 svar · 4,1k läst
F
Fernlunda: Ja så var de gjort kan jag läsa, de är väldigt viktigt att brunnen sitter stumt i bjälklaget, de brukar finnas anvisningar i bruksanvisningen till brunnen hur det ska vara utfört. Mvh Anders
3 svar · 7,6k läst
prototypen
prototypen: Vad jag kallar ringpump står oftast ovan vattenytan och för det mesta står det FOKE på pumpen. Ligger den i vattnet så är det en dränkbar pump, kan kanske vara en ringpump det också. De flesta pumpar är inte självsugande utan måste fyllas med vatten. Protte
4 svar · 6,0k läst
G
Gurra: Ger ingen skillnad om jag ändrar på + eller -. Har även öppnat luckan och ändrat temperaturen där för att se om det ger någon skillnad men märker inget. Båda kranarna under beredaren är öppna på max. Sedan sitter det en liten ratt efter kranen bakom vattenmätaren. Vet inte om man kan rucka på den eller inte. Sitter hårt i alla fall. Övertryckskranen ovanpå släpper ut vatten i
2 svar · 7,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Anslutning neråt eller åt sidan har väll inget med om du ska ha gjutjärns brunn eller spygatt? Båda två finns med sido respektiven utlopp nedåt. Spygatt= inget vattenlås.
2 svar · 8,0k läst
B
BAS: På toaletten brukar det vara en R15 gänga. Köp en kulventil med R15 på ena sidan och 12 mm klämring på andra sidan. Du har då 2 st R15 gängor, en på kulventilen och en på toaletten. Sätt metallslangen där mellan. Slut på strulet!
4 svar · 8,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Vi har en golvbrunn som är oerhört känslig när man trycker dit insatsen, om gummilisten hamnar minsta snett så luktar det från den... Löser sig oftast med lite flytande tvål/diskmedel på listen och sen pressa ner insatsen ordentligt.
4 svar · 9,6k läst
Göran.W
Göran.W: Hehe ok själv var jag ute på rep av en tvättmaskin gissa vad jag fan i slangen mellan pumpen och trumman jo ett par trosor gissa om karn i huset blev road av det.
17 svar · 16,5k läst
N
nihtila: [citat] Det var ju en bra tips.. ;-) Kollade fjärrvärmeanläggningen och efter att ha rört på några rör så kan jag mycket väl tänka mig att det är därifrån ljudet kommer! Det är rören som är tänkta att man kopplar på och drar upp till inredningsbara vinden som inte riktigt sitter fastförankrade i skåpet vid skarvpunkten. Tack!
8 svar · 11,6k läst
M
mackan67: Vilken rörisolering är bäst för värmeisolering? Isolerskum, Armaflex eller Mineralull
2 svar · 2,9k läst
N
Nallis: [citat] det var som en "stenklump" där och under all skit så satt där en vit plastplopp på som vi pillade väck. Så det kanske är gjutjärn det kallas. iaf ´när vi fick upp ploppen så satt där massvis med hår så den är nog aldrig rensad=) iaf inte av oss men nu har vi lärt oss något nytt och nu verkar det funka igen.
2 svar · 25,8k läst
J
jakim: Perfekt, jag kör på Wirsbos klämrings dosor. Tack! :)
9 svar · 6,8k läst
prototypen
prototypen: En vägghängd belastar väggen oerhört mycket. Fundera på en golvstående med utloppet bakåt. Protte
1 svar · 7,2k läst
·
C
callel: [citat] Hur är rensbarheten när man gjort ett vattenlås med 4 rörkrökar? Jag kan iofs se till att krökarna monteras rätt närna vaskens avlopp så att de är åtkompliga (bakom ett torkskåp). Skulle det då bli stopp kan man väl alltid ta bort en krök o rensa. Är det några problem annars med att inte ha brunn under badkaret? Ett inbyggnadskar ska ju knappast läcka ut vatten. Det är
4 svar · 7,6k läst
oavvs
oavvs: ne förstår men det fins ett specielt verktyg för att ta bort kåpan den är lite böjd i ena kanten och sedan är det en fast nyckel i andra ändan som passar perfekt på muttern som sitter inanför
12 svar · 6,5k läst
K
kn4s3n: en avlopps ledning skall alltid vara avluftad det är ett krav. en vacuum ventil släpper bara in luft i ledningen den låter ingen luft ut, kan du så koppla in dig på den befintliga luftningen- för din egen skull. Så slipper du problem med stopp, utsugna vattenlås m.m Tänk på att man under inga omständigheter skall sätta en ev. vacuum ventil på vinden då den kan hänga sig i öppet
6 svar · 2,3k läst
P
Poggan: Vi har bott i vårat hus sen sommaren -05. Allt gött å lugnt. Nu i maj (-07), fick vi vårat första stopp i avloppet (det kom upp vatten i brunnarna i källaren), nåväl tänkte vi, det har bott gamligar i huset innan, så man vet ju inte vad de spolat ned å så, så vi lät spola avloppet, å fick bort stoppet. Killen som spolade tyckte att det satt långt ut i gatan, men så tänkte vi
0 svar · 2,7k läst
phl
phl: Det där med golvbrunn 20cm från väggen har med tätskiktsproblematik att göra. Eftersom du röjer i en källare så ska du väl på sin höjd ha lite tätskikt runt golvbrunnen i duschen (om du sätter keramik). Du kan nog tulla på det i källaren då det råder helt andra omständigheter än i ett badrum på träbjälklag ;)
12 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.