6 188 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Sälja vatten?
Hejsan allihopa! Har en liten fråga angående vattenförsäljning. Jag har en borrad brunn med mycket och hyfsat bra vatten. Jag har en nyinflyttad granne som vill ta vatten från oss, detta är helt ok för mig men vad är ett skäligt pris för detta? Det blir ju att sälja ett servitut på mitt borrhål. Har hört attca 25-30000 kr är skäligt, stämmer det? Nån som vet?
Servitut är för evigt eller så länge anläggningen fungerar. Personligen skulle jag inte offra egen brunn, låt grannen istället borra efter eget vatten. Dessutom kan Du INTE eller svårligen reglera grannens vattenuttag. Säljer nuvarande granne fastigheten följer servitutet med nästa, som kanske vill bygga pool och fylla den.
Mvh
Mvh
Fundera på vad det skulle kosta för grannen att borra en egen brunn. På många ställen är grundvattnet rikligt och ligger ganska grunt, då blir det rätt så billigt. På andra ställen får man borra en hel del, då blir det dyrare.
Dra ifrån vad de kostar för grannen att dra rör och så från din brunn.
Sedan har du summan som är intressant för grannen att underskrida i era diskussioner. Om det ligger i de härader där du tycker att det kan vara intressant att dela med sig så kan ju en affär bli av.
Men, tänk på att även om nästa sommar blir alldeles otroligt torr, utan en droppe regn mellan Maj och September samtidigt som termometern visar +30grader, och tillrinningen i brunnen blott är en liter per dygn, så har din granne rätt att ta del av den litern...
Dra ifrån vad de kostar för grannen att dra rör och så från din brunn.
Sedan har du summan som är intressant för grannen att underskrida i era diskussioner. Om det ligger i de härader där du tycker att det kan vara intressant att dela med sig så kan ju en affär bli av.
Men, tänk på att även om nästa sommar blir alldeles otroligt torr, utan en droppe regn mellan Maj och September samtidigt som termometern visar +30grader, och tillrinningen i brunnen blott är en liter per dygn, så har din granne rätt att ta del av den litern...
Hmm, det är svårt detta. Men bygga pool blir det inget utav då vi bor 30 meter från sjön... Man måste väl kunna skriva i vad som gäller i ett servitut, te.x om brunn sinar så delar vi på ett nytt. Både grannen och jag tar allt vatten för att använda ute, tvätta bil, vattna etc etc från sjön med hydroforpump så det belastar ju inte borrhålet. Jag har även övertryck i hålet, det breddar hela tiden.
Klicka här för att svara