Det som spelar störst roll i det här fallet är varken tyngd eller densitet. Fortast rinner det ämne som har lägst friktion mot röret. Och det är väl vattnet. Men skiten flyter ju ovanpå vattnet.

Har du kontinuerligt vattenflöde i dina avloppsrör? Tänk dig att du sitter i en vattenkana och du är en enorm bajskorv. Sen spolar nån med en snålspolande 30 liters spolning i den branta kanan på 45 grader. Tror du att du skulle följa med hela vägen ner om du hade en kladdig utsida? SKulle du åka lodrät rutschkana med 90 graders böj skulle du garanterat få ont i alla fall. :)

tio_Pepe skrev:
Det som spelar störst roll i det här fallet är varken tyngd eller densitet. Fortast rinner det ämne som har lägst friktion mot röret. Och det är väl vattnet. Men skiten flyter ju ovanpå vattnet.
Om det är tillräckligt mycket vatten i röret stämmer ju det resonemanget. Men 3 liters spolning i ett 110 rör blir ju problem om man inte spolar ner frigolitchips som har väldigt låg densitet och flyter även i 1 mm djupt vatten.

Mycket underhållande läsning! Och framför allt informativt :)

(...ja, kiss- och bajshumorn finns kvar)

Rikard Ågren skrev:
Mycket underhållande läsning! Och framför allt informativt :)

(...ja, kiss- och bajshumorn finns kvar)
Vad ska man säga.................kan bara hålla med...........;)

Mikael_L
Det är iaf klart att lutningen måste vara minst 1%, dvs 1 cm/meter. Och det var väl ingen nyhet för mig heller.
Den intressanta frågan är alltså max-lutning.
Om jag sammanfattar det som sägs i tråden och de trådar gadeberg länkade så får jag mer och mer intrycket att större lutning inte är ngt problem. Men jag är fortfarande osäker, den ena experten säger si, den andra så ... :o

Jag har lagt märke till att avloppsröret nästan alltid lutar 45° där det kommer upp ur marken och in under grunden, något man kan inspektera innan gjutning av plattan.

Min VVS konsult specade fallet till 10 promille (och det är väl samma sak som 1cm per meter eller 1%). Jag har också ca 45 graders lutning på rören när dom går ut under grunden mot reningsverket. Jag uttryckte min oro om detta med fall till VVS konsulten i fråga och jag uppfattade det som om han inte alls förstod min oro, han såg inte några problem med 45 graders lutningen ut från huset. Jag har inte kört igång avloppet än så jag vet inte hur bra det kommer att funka...

Mikael_L
Men det måste ju fungera !
1. Det ser ut precis på det sättet i de flesta fall.
2. Hur ska man annars "komma ner" till avloppanslutningens djup? Som ofta ligger bortåt 200 cm under vägens nivå. Verkar iaf inte som ett vettigt alternativ att lägga ner 200 meter avloppsrör i slingor runt huset bara för att fallet inte får bli "för stort".

Jag skulle tro att det som sagts att lutning på 1cm/m eller 90 grader är det bästa just av de anledningar som diskuterats. Lutningar däremellan är sämre men om det inte är långa sträckor det handlar om så hinner inte vattnet separeras ifrån de fasta föremålen.

För att slippa tänka på fallet så är det lika bra att äta mat man inte tål så att man ständigt är lös i magen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.