Vatten & Avlopp
prototypen: Det är ingen skillnad i arbetssätt hos hydrofor och hydropress. I hydroforen jobbar luften direkt mot vattnet och hydropressen är det en gummiblåsa emellan. Hydroforen kräver lite mer arbete men är "outslitlig" medan hydropressen kan klara flera år utan åtgärd men blåsan kan gå sönder och då måste man byta. Protte
pefo: OK, då är jag med, inga problem. Jag blev lite förbryllad av att det såg ut som om du menade att själva slamtömningen av brunnen oftare än en gång per år skulle vara ett problem. Stor brunn och grunt berg... 'tell me about it!' :(
Asti: Jag bor själv i mitt hus och valde att sätta in en 200 liters. Skillnaden i pris var försumbar mot en mindre och nu vet jag att även om fler flyttar in :) eller om jag installerar nyare större "grejer" så räcker iaf varmvattnet...
Asti: Jag har en Svedbergstoalett som vägrar sluta rinna. Modell 9023. Tack vare tidigare inlägg hittade jag produktbeskrivningarna men konstigt nog stämmer de inte överens med min toa. Jag har svårt att avgöra varifrån det rinner. Det låter som om cisternen står och fyller hela tiden.... Har bytt spolmekanism utan att det hjälpte. Flottören sitter som berget. Tacksam frö hjälp.
Mats: Om du ska ha en 90 graders så ska du ha en med stor radie så att du kommer förbi med rensbandet. Annars är det 2X45 som gäller om du inte vill få problem :)
vedeldaren: Du kan ju pumpa ur brunnen på nått sätt om det är problem att komma intill med en slamsugningsbil. Gå ner i brunnen och ös rent på botten. Tänk på att det kan vara farligt att gå ner i brunnar, syrebrist mm var alltid minst 2 personer på plats. Någon form av klorpreparat är nog svårt att undvika att använd i ett fall som ditt.
Johan Gunverth: Matning av vatten och avlopp till tvättställ brukar sättas 55cm c/c från golv. Det funkar upp till 57-58 cm, men då försvinner justeringsmån.
Jonas786: Hej Mitt gick på ca 170.000 golvvärme i två plan totalt 200 m2 FVP-pump m.m. I ditt fall blir det kanske runt 120 .000 :- om du skall ha golvvärme. Radiatorer blir billigare.
SvenD: Jag tror du missförståt, det finns ingen anledning att kolla elmätaren för att göra beräkningarna. Kolla en gång på vattenmätaren hur mycket som går åt för att fylla upp ett normalbad. Då vet du "m" i beräkningen. Mät temp på inkommande vatten vid varfri kallvattenkranefter att ha spolat en god stund. Lägg till några grader till resultatet om du mäter på vintern och dra av
peoolsson: Ska pressa in luft den och se vad som händer, tack för tipsen!
drainsniffer: Kan vara svårt att klara själv. Provpumpning av brunn sker ju för att man ska se att den inte går torrt vid normaluttag och dessutom att den inte torrlägger närliggande brunnar, eller att man får saltvatteninträngning. Men se till att fråga kommunen exakt vad dom vill ha för data, "flödesmätning" är lite vagt.
Strulputten: Tänk om det ändå vore så vid fler tillfällen i livet... Tack för era snabba svar! Nu kommer jag vidare med detta. Det får bli låg montering så att jag får en mjuk övergång från vertikalt till horisontellt och ett bra fall på det långa 75 mm-röret.
Kave: Ok, tack för svaren. Just nu luktar det dock illa i källaren istället där vi inte gjort någonting. Kanske är det så att luften kan dras från toan nertill tvättstugan igenom innertaket. jaja, jag tar hit rörkrokaren på måndag får vi se vad han har att säga.
amatörsmurf: Kollade själv på nätet och hittade www.sigro.se Kallas för övergångsmuff
oavvs: avlopp: 110 till stammen och toaleter och 75 till TS och diskbänk golvbrunn sen förminskar du till 50 för TS och diskbenk för KV VV brukar det vara 15 och 12 rör i rummen men matar ledningen är väl på 18-35 beror på vad du ska ha och hur mycket det beror på hur stort flöde du behöver
Gaude: Hej! Jag har bestämmt mig för att isolera, dränera samt byta servisledning i februari i år. Tänkte göra jobbet själv med lite hjälp. Prata med kommunen dom har kartor där du (oftast) kan se både ledningssträckan på tomten samt dess djup. Om du upplyser om dina planer kanske dom kan göra lite annat grävarbete samtidigt om det är gamla anslutningar som dom kanske vill byat ut på
Fernlunda: Man andvänder ju samma övergångar vid vatten installationer också. Inga problem med det. Mvh Anders
Fernlunda: På gamla hus med källare brukar de vara grundsulor med pågjutna golv utan armering mellan sulorna, och det är fullt normalt att avloppet ligger under golvet, det går utmärkt att proppa påsticken. När du ändå gör detta tunga och skitiga arbete så byt ut så mycket du bara kommer åt. Vad gäller köksavloppet tror jag den stammen är nästan igensatt, jag har sett 3 tummsrör där
Lejon: Ok vad bra ! Har du 355 mm mellan reglarna eller är det 355 mm som är yttermåttet på ramen ?
Jonas786: Hej Är det viktigt att anslutningsröret till toalettstolen kommer 90 grader från väggen (vägghängd toalett) Mitt är en aning snett nedåt kanske 80 grader från väggen sett. \kalle
fredrikochemma: Hejsan Jag har en enskilld avloppsanläggning med sluten tank till toan. Nu skull jag behöva ha tag på en spolbrunn eller liknande med tre öppningar där jag kan stänga den ena (mot tanken) för att kunna spola rören utan att fylla tanken med vatten. Finns det ngn som har stött på en sådan rördel? tack på förhand
Mårtesgården: Idag blev det klart. Jag följde min känsla och gjorde iordning en rejäl ansökan för en infiltrationsanläggning med Indrän. Fixade en siktanalys för 1000:- bara för att ha lite tryck i ansökan. Kanske hade jag kunnat skita i det och skicka in prover direkt till FANN men nu gjorde jag så. Geologerna sa att det var silt/morän som inte infiltrerade bra utan sa att jag var tvungen att
Knecke: [citat] Tja, nej den har el också. Jag har nyligen knappat om den lite och försöker ställa in så att elen ska gå in runt 55 grader (ifall brännaren stannar av någon anledning). Brännaren kör igång mellan 60-80 grader. Funkar finfint :)
Kave: [citat] Ja, samma sak på fler ställen i huset. Har man ändrat "standard" för detta någon gång tidigare eller vad? Jag hade tidigare en Heinrich Grohe blandare som fungerade trots fel håll. Rören kommer direkt ur en betongvägg så det ser svårt ut att ändra. Jag vände blandaren uppochner och det fungerar ju det med.
phl: De Fernco-kopplingar jag köpte tills mitt 110-avlop var godkända för att gjutas in. Fick uppfattningen att alla Fernco-kopplingar var det. Kolla på Ferncos hemsida, stod ganska tydligt där.
Marive: tänk på att det måste vara torrt och rent när du trycker dit det sen måste du låta det härda innan du använder avloppet, silicon härdar typ 1mm /dygn så låt det stå minst ett dygn