2 885 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Infiltrationsfråga
Hej,
har varit med eget avlopp i 1 1/2 år nu, helt ny anläggning, nu verkar infiltrationsbädden svälja ganska långsamt för man kan se vattenyta om man kikar ner i avluftningsrören, min undran är ifall det är normalt för årstiden?
Jag har kollat för sällan för att ha en egen uppfattning om de oliak årstiderna och avloppet, och tidigare har jag inte haft att göra med några enskilda avlopp
har varit med eget avlopp i 1 1/2 år nu, helt ny anläggning, nu verkar infiltrationsbädden svälja ganska långsamt för man kan se vattenyta om man kikar ner i avluftningsrören, min undran är ifall det är normalt för årstiden?
Jag har kollat för sällan för att ha en egen uppfattning om de oliak årstiderna och avloppet, och tidigare har jag inte haft att göra med några enskilda avlopp
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Nej det är inte normalt med vatten i ventilationsrören. Kan vara så att bädden ligger för djupt i förhållande till grundvattnet eller också så att bädden är anlagd på för tät jord så att vattnet inte hinner rinna undan. Är det så att grundvattnet står för högt för bäddens bästa kan det eventuellt funka med att göra avskärande dränering på tryggt avstånd från bädden så att man sänker grundvattennivån under bädden - beror på hur tomten ser ut med lutning och avledningsmöjligheter mm. Kolla också så att du inte har några toaletter som står och rinner eller ett vattenfilter som backspolar till avloppet - det kan betyda många hundra liter mer än vad infiltrationen är dimensionerad för.
Ok, har precis konstaterat att trekammarbrunnen är ganska full och en del flyktslam har letat sig vidare till fördelningsbrunnen. Skall prova att köra en rörrensning med högtryckstvätt från ventilationsrören ifall det är igentäppt av slam i infiltrationsrören
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
En dum fråga, men har du T-rör på utgående ledning från tredje kammaren? Ibland händer det att slamsugaren råkar slå bort röret. Det finns också en sorts "flaskborste" som man kan sätta i t-röret för att minska slamflykten om man har problem med flytslam i tredje kammaren.
Klicka här för att svara