Hej! Vi har en nybyggd villa med en borrad brunn där vi tar vårt vatten ifrån.
Detta fungerar utmärkt, med ett litet undantag. Vattnet som kommer ur kranen vid handfatet i badrummet på bottenvåningen stinker och smakar illa. Detta är obegripligt för mig, i duschen precis brevid är det alltid helt fräscht och lika så i köket no problem. Vi har installerat ett vattenfilter för hela huset som tar allt järn, mangan och kalk. Efter det har vi ett uv-filter som tar hand om mikroorganismer, så vattnet borde ju vara ok? (vilket det ju också är, utom just ur denna kran). Alla vattenrör är av den moderna typen i plast, och allt är relativt nytt - vi har bott här ca ett år sedan det var nybyggt. Precis ovanför badrummet ligger ett oinrett badrum, på andra våningen med pluggade rör. Min tanke är nu att avstickarna till de pluggade ledningarna ansluter till samma som till kranen där det stinker ifrån, och att det där står stillastående vatten som är dårligt, kan det vara så? Blir vattnet farligt att dricka om det är så? Eller kan det finnas någon helt annan förklaring? Någon som har ett tips?

Pluggade ledningar och stillastående vatten låter inte muntert. Man kommer att tänka på legionella och bakterier.
I varje fall teoretiskt skulle det kunna finnas i varmvattnet.
Men jag tror knappast att dessa bakterier luktar.

Vv-beredare i värmepumpsanläggningar körs regelbundet upp till 60/65 grader för att undvika legionella.

Om det är två blandare i samma rum, där en stinker och den andra är luktlös. Så skulle jag tro att det är något "skit" i slangen eller blandaren. Typ något som är så stor att det inte spolas ut, som bli kvar och "jäser".

Har du testat ta loss perlatorn på blandaren för att se om de är något där?

Usch vad äckligt, om det är något som står och jäser!!, får kolla det.
Något annat märkligt jag har märkt med vattnet som kommer ur denna blandare är att vattnet tar ett tag att få kallt. Man startar att spola kallt, först kommer det ljumet vatten efter ett tag skållhett och efter ett bra tag kallt igen. Har alltid trott att detta beror på UV-filtret, men då borde det ju lukta ur de andra kranarna. Kan det hänga ihop med att vattnet står och blir varmt av någon oförklarlig anledning efter UV filtret?
(Hur kan det komma skit i blandaren, om det nu är så?, har ju egen brunn så det är ju teoretiskt möjligt att det har kommit upp något, men det borde väl sitta något filter där vattnet sugs upp?)

Det låter som om du har varm och kallvatten rören liggandes ihop eller nått, så kallvattnet värms upp av varm vattnet.

Du har inte någon termostatblandare som spökar?
Känn på kallvattenrören till alla blandare i huset när du skruvar på vattnet till handfatet i badrummet,
det kanske rinner bakvägen någonstans med tanke på temperaturförändringarna?
(jag har råkat ut för det)

Kanske nån gammal mus som kröp in i röret under byggtiden?

kobban skrev:
Vi har installerat ett vattenfilter för hela huset som tar allt järn, mangan och kalk. Efter det har vi ett uv-filter som tar hand om mikroorganismer
Ursäkta utsvävningen men vad är det för filter som tar både järn/mangan OCH kalk?. Det är precis de problem vi har med vårt vatten! Har även funderat på UV-filter för svavelvätet, vilket filter har du valt där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.