Hej

Fick en pump/hydropress när jag köpte huset. Den används till trädgårdsbevattning etc. Jag har problem med att ställa in den som den ska då jag inte fick nån manual till hydropressen. Pumpen har en tryckvakt som kan ställas in mellan 0,5-4,5kg/cm2 med en differens på 0,8-1,5kg/cm2. Jag har ställt den på ca 2kg/cm2 (från typ 0,8) för att få lite tryck till bevattningen. Vill dock få allt som det ska då trycket fluktuerar kraftigt. Hydropressen är en Speroni med 12bar test/maxtryck, arbetstryck 8bar och 0,1m3. kan man få lite tips om hur jag ska ställa in allt. hur räknar man om kg/cm2 till bar? där man ställer upp tryck till membranet, är det den lillaventilen typ bildäcksventil? det sitter ett lock längst upp... vad är det?

Hilfe bitte!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress

Där står allt du behöver veta, rent teoretiskt.

Det är med allra största sannolikhet för lågt tryck i tanken. Detta måste justeras rätt ofta.

Det går bra med en pump.

Jag kör påslag vid 2 bar och avslag vid 4 bar. Det blir lite lågt tryck för bevattning vid 2, men jag vattnar å andra sidan inte så mycket, sommaren är ju för det mesta regnig nuförtiden.

men är det nån som vet hur man räknar om kg/cm2 till bar?

1 bar är ungefär lika med 1 kg/cm².

Vill du ha det exakta värdet så kan du använda denna länk

Töm tanken på vatten.
Pumpa luft i blåsan till 1,8 bar.
Ställ maxtrycket till 4-4,5 bar och difftrycket till 2 så är du hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.