4 860 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Stopp i avloppet!!
Nu är det kris, igår blev det stopp i brunnen under duschkabinen, och vattnet rann ut på golvet.
Jag prövade med en vacuumpump, men det gjorde ingen skillnad.
Idag drog jag fram kabinen och rengjorde vattenlåset på kabinen, men det är tvärstopp i golvbrunnen.
Tyvärr prövade jag med soda, så det sved en del när jag grävde i golvbrunnen.
Jag prövade med rensband, men det går inte förbi vattenlåset, det är för tvärt (det verkar vara gjutet, huset är från 1948).
Vilka knep finns det kvar?
Om man måste anlita en rörmokare, vad kan det kosta?
Behöver man ta bort hela duschkabinen ur badrummet för att han ska få plats att jobba?
Kan man ha ett finare filter i kabinen för att hindra alla hårstrån från att sköljas ner i brunnen?
Nu får vi väl duscha nere, men där finns bara kallvatten sen vi köpte huset för 2 år sen. Kan det vara igenkleggad blandare som är felet?
Jag prövade med en vacuumpump, men det gjorde ingen skillnad.
Idag drog jag fram kabinen och rengjorde vattenlåset på kabinen, men det är tvärstopp i golvbrunnen.
Tyvärr prövade jag med soda, så det sved en del när jag grävde i golvbrunnen.
Jag prövade med rensband, men det går inte förbi vattenlåset, det är för tvärt (det verkar vara gjutet, huset är från 1948).
Vilka knep finns det kvar?
Om man måste anlita en rörmokare, vad kan det kosta?
Behöver man ta bort hela duschkabinen ur badrummet för att han ska få plats att jobba?
Kan man ha ett finare filter i kabinen för att hindra alla hårstrån från att sköljas ner i brunnen?
Nu får vi väl duscha nere, men där finns bara kallvatten sen vi köpte huset för 2 år sen. Kan det vara igenkleggad blandare som är felet?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Hej.
Vi råkade ut för samma sak i vårt hus precis efter att vi hade köpt det. Tidigare ägare, 1 äldre farboror, och vi har inte riktigt samma vattenförbrukning och "kö" till duschen. Det är tydligen inte ovanligt att man drabbas av stopp när man ökar på förbrukningen som vi gjorde. Vet inte om så är fallet för er. Jag försökte oxå med det som du har gjort utan resultat. Ringde in en röris som kom och fixade det dagen efter, det gick på 1200 och var värt vart enda öre.
Henrik
Vi råkade ut för samma sak i vårt hus precis efter att vi hade köpt det. Tidigare ägare, 1 äldre farboror, och vi har inte riktigt samma vattenförbrukning och "kö" till duschen. Det är tydligen inte ovanligt att man drabbas av stopp när man ökar på förbrukningen som vi gjorde. Vet inte om så är fallet för er. Jag försökte oxå med det som du har gjort utan resultat. Ringde in en röris som kom och fixade det dagen efter, det gick på 1200 och var värt vart enda öre.
Henrik
Jag brukar ta till tricket med vattenslangen. Ner med vattenslangen så långt du kommer i avloppet, täta till runt slangen med trasor,handdukar eller dylikt och så på med fullt vattentryck. Då gäller det att hålla emot ordentligt så du bygger upp trycket tills det förhoppningsvis släpper där nere. mvh goranmjolby
jag köpte en rensslang som man kopplar till kärchern....den blåser med flera små strålar i högt tryck och "jobbar sig frammåt"....den löste vårat problem häromdagen och den var himla smidig och nätt....köpte en som var 15m så nu har jag rensat avloppet ända ut till gatan..
....var värd varenda öre!!
/
M
/
M
Kan bara instämma mer "Trojlee". Har samma tillbehör till min högtryck och den fungerar över förväntan.
Jag tycker att det är bättre om man matar "uppstöms" alltså nerifrån och upp i fallets riktning. Så i ditt fall behöver du börja nedanför stoppet och mata in tryckslangen.
Har du ingen högtyckstvätt eller spolrens så blir det till att ringa en röris!
Jag tycker att det är bättre om man matar "uppstöms" alltså nerifrån och upp i fallets riktning. Så i ditt fall behöver du börja nedanför stoppet och mata in tryckslangen.
Har du ingen högtyckstvätt eller spolrens så blir det till att ringa en röris!
...och bskulle pluggen sitta som sjutton (vilket de oftast gör när de rostat), kan man borra ur dem försiktigt och sedan ersätta med en gummiplugg. Dito plugg går att hitta hos VVS-firmor. Se dock till att ha rotat upp pluggen innan ni borrar ur vattenlåset 
Nu har rörisen varit här, får se vad det kostar.
Bara frugan var hemma, hon sa att 2 gubbar var här en kvart och blåste = 1000:-?
Kanske ska köpa en tillsats till högtryckstvätten till nästa gång?
Finns det en standardtillsats som passar mitt udda märke tro?
Det fanns en bult med 4-kantsfattning, men den gick ej att rubba trots rostlösare.
Låter lite vanskligt med att borra upp den, men får kanske pröva till nästa gång.
Tack för hjälpen allihop!
MVH Tommy
Bara frugan var hemma, hon sa att 2 gubbar var här en kvart och blåste = 1000:-?
Kanske ska köpa en tillsats till högtryckstvätten till nästa gång?
Finns det en standardtillsats som passar mitt udda märke tro?
Det fanns en bult med 4-kantsfattning, men den gick ej att rubba trots rostlösare.
Låter lite vanskligt med att borra upp den, men får kanske pröva till nästa gång.
Tack för hjälpen allihop!
MVH Tommy
Min röris tipsade om att man kan sätta dit en vinkork om man dragit av pluggen (vilket verkar vara mer regel än undantag). Jag har sedan drygt 1 år en vinkork i ett vattenlås. Får väl se hur länge den hållerphl skrev:
trojlee skrev:jag köpte en rensslang som man kopplar till kärchern....den blåser med flera små strålar i högt tryck och "jobbar sig frammåt"....den löste vårat problem häromdagen och den var himla smidig och nätt....köpte en som var 15m så nu har jag rensat avloppet ända ut till gatan......var värd varenda öre!!
/
M
har du någon bild och länk på denna produkt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden