Eftersom vi ville ha en tystare diskmaskin i hemmet i Västerås, flyttade vi maskinen som vi hade där till sommarstugan utanför Årjäng. Maskinen hade fungerat utmärkt hemma med undantag för ljudnivån, men i sommarstugan, där vi får vattnet från en pumpautomat, blir det hela tiden problem i och med att den inte vill ta in vatten. En firma i Årjäng, som testade maskinen fann inga problem och detta får mig att undra om maskinen enbart fungerar på "riktiga" vattenledningsnät och inte på "lokala" nät med pumpautomater. Firman hade upptäckt att det finns någon sorts tryckvakt i maskinen, som avgör när vattnet skall släppas in och denna kanske orsakar problemet tillsammans med en pumpautomat?
Har någon annan stött på samma problem och löst det?

Har du kollat vilket tryck som din pump i stugan ger, det kan vara fel på tryckvakten eller dess inställning. Ev. kan du får justera upp till och frånslagstryck.
Kolla även så att du har öppnat kran/ventil på inkommande vatten fullt.

Pumpen går in vid 2,2 bar och ur vid 3,8, vilket väl torde vara normalt. Tilloppet är helt öppet.

Finns det någon säkerhetsventil som ska stänga vid vattenläckage på slangen eller inne i maskinen som stökar för dig? Kommer det vatten med normalt tryck om du tar bort vattdenanslutningen och öppnar kran/ventil för diskmaskinsanslutning?

Jag tror att det är fullt tryck in i maskinen, men att kanske tryckvakten i den vill ha ett högre tryck. Jag får försöka låna en manometer och mäta litet. Kanske pumptrycket skall höjas litet? Jag har också kontaktat Electrolux kundsupport men inte fått något riktigt svar.
Tack för ditt försök till hjälp i alla fall!

Ska själv koppla in en begagnad Cylinda i stugan, men jag kör med en pump utan hydropress och istället tryck/flödesvakt som trycker runt 4-4,5 konstant så länge du tar vatten.

Jag fick följande svar från Electrolux Service: "Alla våra maskiner ska fungera ifrån 0,5 bar och max 8 bar. Ventilerna i maskinen öppnas från och med 0,5 bar. Om det rä så att du under tiden för intagning av vatten får mindre än 0,5 bar så kan inte maskinen ta in vatten. Troligtvis är det något annat som inte fungerar korrekt i din maskin."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.