5 075 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur avgöra fall för avloppsrör?
Funderar på att sätta in vattenklosett (härligt ord!) i gäststugan. Har ca 20-25 m till septitanken men vet inte om det finns fall. Finns det något bra sätt att avgöra det?
Det första jag tänker på är att fylla en vattenslang och se hur högt vattnet står i båda ändar. Fast det förutsätter ju att det redan är grävt vilket jag inte vill göra om det inte finns något fall...
Kanske spika ihop några plankor och försöka se till med passet att de ligger vågrätt hela vägen och sedan mäta nivåskillnaden. Kan det vara en möjlig metod?
Det första jag tänker på är att fylla en vattenslang och se hur högt vattnet står i båda ändar. Fast det förutsätter ju att det redan är grävt vilket jag inte vill göra om det inte finns något fall...
Kanske spika ihop några plankor och försöka se till med passet att de ligger vågrätt hela vägen och sedan mäta nivåskillnaden. Kan det vara en möjlig metod?
Enklast är nog slangen.
Om du tar upp varje ända på slangen 1m från backen, fyller slangen med vatten, så kan du mäta nivåskillnaden från slangkant till vattennivå.
Vattnet ligger i våg, men slangens övre del (mynning) kommer att skilja sig gentemot vattennivån i slangen. Då får du höjdskillnaden på befintlig mark.
Sen vad som finns under markytan, det vetekatten, vet nog du mer än någon annan här, ligger det berg spelar det inte direkt stor roll om du har fall på markytan, blir till att spränga då...
Om du tar upp varje ända på slangen 1m från backen, fyller slangen med vatten, så kan du mäta nivåskillnaden från slangkant till vattennivå.
Vattnet ligger i våg, men slangens övre del (mynning) kommer att skilja sig gentemot vattennivån i slangen. Då får du höjdskillnaden på befintlig mark.
Sen vad som finns under markytan, det vetekatten, vet nog du mer än någon annan här, ligger det berg spelar det inte direkt stor roll om du har fall på markytan, blir till att spränga då...
"Skillnad vattennivå till slangkant i bortre änden (vid tanken)" - "Skillnad i vattennivå till slangkant i närmre änden (vid gäststuga) = nivåskillnad.
Nivåskillnad i centimeter delat med sträckan i meter ger dig nivåskillnad centimeter per meter, som skall vara minst 1cm/m fall. Lite mer gör inget, men det får inte vara hyr mycket som helst och skall inte vara under 1cm/m.
Nivåskillnad i centimeter delat med sträckan i meter ger dig nivåskillnad centimeter per meter, som skall vara minst 1cm/m fall. Lite mer gör inget, men det får inte vara hyr mycket som helst och skall inte vara under 1cm/m.
Man kan även hyra en anläggningslaser på någon maskinuthyrning.
fast om det nu ligger avlopp, varför skulle de ha lagt det utan fall?
staffan har i princip rätt, men man bör inte ha för stort fall på avloppsledningar för att man skall upprätthålla en Vattengång i röret , så papper och fekalier får något att glida i såattsäga.Staffan2000 skrev:
vid för stora fall KAN vattnet rinna i från de fasta föremålen och har man otur så samlas de i någon böj och bygger till sist upp ett stopp,
Det gör det inte, han vill veta om marken lutar, så tolkade jag det hela.Blecktrumman skrev:
Vilket i sin tur kanske inte spelar så stor roll, man kan ju alltid gräva, men om gäststugan ligger lägre än septiktankens inlopp så kan det ju bli lite bekymmer, därför antar jag att trådskaparen vill veta om marken lutar till eller från septiktanken...
Klicka här för att svara