Hej, jag har ett gammal gjutjärnsklump under diskhon i köket. Jag tänkte jag skulle byta ut den mot plast, så jag kan ansluta diskmaskinens avlopp där.
Men hur ska jag gå tillväga? Går det att få loss den blå klumpen från avloppsröret tro? eller måste jag kapa av röret & skarva in ett av plast.
Jag vill gärna har tips & idéer.

Tack på förhand

• IMG_1277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gjort som det ska, vilket det ser ut som.

Då är det bara att demontera den och sedan köpa en dito i plast, med de tillbehör som du behöver.

Det var en gammal antik pjäs, nog 20 år sedan vi kastade ut den sista.

Skruva lös muttrarna mot hoarna sedan borde det gå att vrida den blå delen så den går att dra upp ur det svarta röret. Mellan det blå och svarta borde det vara kitt som går att peta upp.

Protte

Leta reda på en avloppsanslutning i plast som du tror på och köp den.
Sedan behöver du en gummimuff som du stoppar i muffen till gjutjärnsröret.
Kolla att avloppet passar som du tänkt, innan du börjar kapa något.

Är botten i skåpet omgjort sedan huset byggdes?

Det kan finnas en muff under botten som du också kan ansluta avloppsröret i.

Med rätt blad i tigersågen kan du kapa det blå röret ovanför muffen för att få isär det lättare.

Tack så mycket för svaren

Jag har en likadan klump hemma, jag har kört in diskmaskinen där pluggen i mitten sitter.
Ahlsell har vatten lås som passar, kostar några hundringar. Du behöver även ett par plastmuttrar. Dom gamla mässingsmuttrarna sitter med låsring.

okej, ska kolla det

rikard55:
Du är ingen bild (eller ännu bättre artikelnummer) på inkopplings röret.
Jag har kollat ashells sida, men hittar inget. Lättare att leta om man vet hur det ska se ut.

Tack på förhand

H
Rören sitter tennade ihop. Ta en tunn mejsel och pela bort tennet i skarven så lossnar den lite lättare och du riskerar inte att fördärva muffen.

Ligger först 1 cm med tenn sedan asbetstätning, tror jag det var.

Kolla så du får rätt saker. Rinkaby rör har alla saker du behöver.

KAPA INTE röret utan ta ut det helt.

Är ett speciellt vattenlås till dessa gamla vaskar.
Du behöver följande saker
3362 samt en gummimuff 4900. Kolla bara dimensionerna.

Redigerat av moderator:
Hej igen. jag får inte isär den blåa klumpen & gjutjärnsröret. Behöver mera tips :)
Kan man värma tro?

Kapa det utgående röret på vattenlåset.
Då kan du lyfta bort det helt o hållet.
Sen angriper du skarven mellan resten, stumpen, av det blå och det svarta röret med en borrmaskin och några tunna borr.
Borra bort blyet och peta upp det med en liten skruvmejsel.
Det brukar gå åt några borr!
Sist jag gjorde detta bröt jag 4 borr.

att peta ut blyet ur muffen är hopplös terapi göra, föra att spara muffen så finns ingen annan metod än våld, en massa våld, tag en stadig hammare och slå sönder attenlåset så det bara är en avbruten stump som sticker upp ur muffen.

sedan trycker du en påse ner i röret för att undvika att skärvor trillar ner.

banka sedan med en stadig huggmejsel så att sumpen på insidan av muffen spricker och plocka ut bit för bit.

fast det enklaste vore om du har en tigesåg, då kan du bara kapa just under muffen och skarva därifrån, visa bilden på en rörfirma så hjälper dom dig med övergångs koplingarna från diskhoarna och gummiskarven/gumminippeln från röret

Tack till alla er som försökt hjälpa mig, nu är klumpen borta & nya plaströren på plats.
Det blev tillslut hokanp´s sätt. plus lite våld som löste problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.