Jag har en riktigt skum vattenläcka någonstans i mitt hus(souterräng, 2-plans, byggt -81), haken är att jag inte kan återskapa den... Har haft både sanerare, rörmokare och läcksökare som letat, men alla kliar sig i huvudet och fattar inte var vattnet har kommit ifrån. Så nu vänder jag mig till alla er!

Bakgrund:
I slutet på juli är jag och familjen bortresta, vi åker söndag förmiddag ca kl 11. Måndag kväll ca 18.30 kommer husvakterna för att vattna(det var ganska torrt just då) och märker att vår vattenslang ligger på framsidan(som även är övervåningen) och spolar massor av vatten i trädgården(plattor+grus över hela). Munstycket och koppling har tryckts av från slangen så därav spolar den fritt. Innan detta har slangen inte använts på mer än en vecka.
De går in i huset och märker snabbt att det står 1-2cm klart vatten i ett av rummen på undervåningen. Dock är det i ett av rummen som ligger ovan jord på souterrängdelen.
De tar ut alla möbler och bryter omedelbart upp laminatgolvet för att frigöra betongplattan huset står på. Däremot så hittar de inte var vattnet kommer in i huset ifrån.

När fuktsaneraren kommer ut hittar han rejält med fukt i väggar och golv på de två rum som ligger ovan jord och angränsade väggar till dessa.
Själva souterrängdelen är snustorr... Han kan inte heller hitta någon orsak.

Tar ut en rörmokare som kollar rören som går längs med golvet och han hittar inte heller något läckage. Vattenmätaren står helt stilla och det finns inga tecken på
läckage i rörsystemet.

Vi har fjärrvärme så jag kontaktar ansvarig för den och hör om de har märkt något ovanligt den här tiden, men det har man inte.

Tar ut läcksökare som försöker återskapa situationen och låter vatten rinna på samma ställe från slangen i 7 timmar, men hittar inte minsta spår av att vatten tar sig in i huset.

Så här står jag nu med en vattenskadad undervåning och har ingen aning om hur det gick till...

Någon som har några vilda teorier?

Speedstar skrev:
Någon som har några vilda teorier?
Vilda teorier, OK då... Finns det dränering runt huset? Är den kopplad till dagvattnet eller spillvattnet? Kan den vara kopplad till spillvattnet och "fyllts" när vattenslangen låg och spolade och tryckt in vatten i huset via någon golvbrunn? Kanske helt omöjligt i ditt fall men jag hänger inte helt med i beskrivningen av huset/konstruktionen/skadan.

Du skriver att slangen ligger på framsidan. Borde den inte ligga där, dvs tror du att någon har flyttat den dit? I så fall kan det ju vara någon som djäklats med er och "slagit på vattnet". Skulle det vara så vet man ju inte var de kan ha sprutat vatten.

Som sagt, du bad om vilda teorier...

Golvbrunnen har vi tyvärr avfärdat då den ligger i fel ände av huset, den är på den torra sidan.
Slangen låg ungefär där den lämnades, men tanken har slagit även mig... Dock har vi bra kontakt med alla grannar, men andra idioter finns det ju gott om. Jag hoppas verkligen inte att det är så, men alla teorier är som sagt välkomna.

Jo, beskrivningen är lite luddig, men det var svårt att få till den:)

Har även haft teorin att det kommit in vatten vi VP-rör och genom el-uttag, men det verkar inte vara så heller. Det har jag inte undersökt hela vägen, så den teorin är inte helt avskriven.

Jag är oerhört tacksam för alla idéer som ni kan komma med!

utomhus kranen är den ok så den inte frusit och läcker vid vägg genomföringen

någon som spolat in vattnet genom luftventil, dvs jäkelskap

Jag har sett något liknande.
Kan trädgårdsslangen spolat in i huset när den rörde sig och flög runt.
Speciellt om man har takutsprång, kan det spolas upp mot takutsprunget och upp på vindbjälklaget.

magnu skrev:
Speciellt om man har takutsprång, kan det spolas upp mot takutsprunget och upp på vindbjälklaget.
Men 1-2 cm vatten på golvet. Det känns otroligt att en "dansande" slang ska lyckas pricka in dessa volymer. Fast vem vet.

bävern skrev:
utomhus kranen är den ok så den inte frusit och läcker vid vägg genomföringen
Den verkar också ok och det är torrt i den väggdel där den sitter.

magnu skrev:
Slangen låg stilla när den upptäcktes, men den kan ju ha dansat runt innan. Dock har man inte hittat någon fukt på övervåningen där det i sådana fall måste ha kommit in.

largab skrev:
någon som spolat in vattnet genom luftventil, dvs jäkelskap
Jäkelskap är just nu det mest logiska, men då uppstår frågan hur fasen de har fått in vattnet. Vi har inga luftventiler där då vi har ventilationsagget på vinden. Det enda luftintag som finns sitter 7 meter upp på väggen. Dörrar och fönster var stängda och isoleringen är torr på de ytterväggar där gipset var som fuktigast.

Tack för alla svar! Några fler idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.