Har i helgen lagt ut kollektorslang för sjövärme, och fick självklart några veck på första slingan.

Finns det något sätt att få ut dessa veck, eller är det bara att kapa och skarva ihop igen som gäller?
 
Nu var det ju PEM och inte PEX som hade vecket.
Jag har en kompis med sjöslang som han trodde inte fungerade eftersom det var ett veck. Efter något (några?) år testade han ialla fall slangen, och den har fungerat i 5-6 år nu. Så om du lyckas räta ut slangen så kommer den nog att klara sig, om den inte gör det så kan du skarva den, men är det värt risken? Inte kul om skarven släpper mitt i vintern.
 
Inget svar på frågan, men ändå:
Vad använde du för sänke till slangen? Ska själv lägga en slang i en å och letar bra sänkmaterial.
 
Köp en billig hink i plast, ta ett dreneringsrör, ställ det på högkant med en tejpad botten i hinken slå i lite cement eller ta vad som finns, ta loss hinken när det torkat slå till med hammaren där röret är tejpat, så har du ett bra sänke!
Kan vara en god ide att fylla röret med grus eller dylikt så det inte flyter upp.....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.