5 467 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Åtgärda veck på PEMslang
Har i helgen lagt ut kollektorslang för sjövärme, och fick självklart några veck på första slingan.
Finns det något sätt att få ut dessa veck, eller är det bara att kapa och skarva ihop igen som gäller?
Finns det något sätt att få ut dessa veck, eller är det bara att kapa och skarva ihop igen som gäller?
Nu var det ju PEM och inte PEX som hade vecket.
Jag har en kompis med sjöslang som han trodde inte fungerade eftersom det var ett veck. Efter något (några?) år testade han ialla fall slangen, och den har fungerat i 5-6 år nu. Så om du lyckas räta ut slangen så kommer den nog att klara sig, om den inte gör det så kan du skarva den, men är det värt risken? Inte kul om skarven släpper mitt i vintern.
Jag har en kompis med sjöslang som han trodde inte fungerade eftersom det var ett veck. Efter något (några?) år testade han ialla fall slangen, och den har fungerat i 5-6 år nu. Så om du lyckas räta ut slangen så kommer den nog att klara sig, om den inte gör det så kan du skarva den, men är det värt risken? Inte kul om skarven släpper mitt i vintern.
Köp en billig hink i plast, ta ett dreneringsrör, ställ det på högkant med en tejpad botten i hinken slå i lite cement eller ta vad som finns, ta loss hinken när det torkat slå till med hammaren där röret är tejpat, så har du ett bra sänke!
Kan vara en god ide att fylla röret med grus eller dylikt så det inte flyter upp.....
Kan vara en god ide att fylla röret med grus eller dylikt så det inte flyter upp.....
Klicka här för att svara