har mycket surt vatten (PH 5.5) från en kallkälla som delas med ett par andra hushåll och undrar om det finns något snabbt/enkelt sätt att höja PH?
jag har två Blå-Topp filterhus men inga filter sitter där för tillfället.

kan man lägga ner typ kalksten eller nåt i filterhusen eller finns det passande filterpatroner som höjer ph?
har bara hittat olika partikel och lukt/smak filter till dessa blå-topp.

läste om krossad dolomit som man kan slänga i en grävd vattenbrunn för att höja pH .... sök vidare

jo jag är medveten om det. men det jag egentligen undrade var om det skulle funka i små behållare (ca 2 liter) på vattenledningen. det blir ju rätt mkt vattenflöde där när man spolar i en kran el. likn.

du har för liten kontakt i filterhusen.
Du får skaffa ett uppströmsfilter mellan pump och hydrofor/press som är dimensionerad för din pump.
det är det billigaste. Fås med magnodol

jag har varken pump eller hydrofor, (självtryck från berget) ska jag fortfarande ha ett uppströms?

bra fråga
vore intressant att se ett flödesschema hur ni tappar vattnet och fördelar till olika hushåll.

Köp två rejäla plasthinkar som du borrar små hål i. Sedan köper du brunnskalk på granngården. Fyll hinkarna och sänk ner en av dom på botten på brunnen och den andra hänger du i ett stabilt rep halvvägs ner i brunnen. Se till att du har rejäla rostfria handtag på hinkarna som inte går sönder när du ska lyfta upp hinkarna...
Brukar funka bra i grävda brunnar och källor som är ringsatta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.