Hej,

Jag har ringt runt lite till olika brunnsborrare och bett om prisförslag på en "totalkostnad" för djupborrad brunn inkl allt som krävs för att få vatten i kranen.

Många ligger i regionerna 50-65k i ett "uppskattat" pris - detta innebär dock begränsningar på hur djupt dom borrar (i vissa fall 60m) och sedan tillkommer kostnader för varje meter. Ibland ingår foderrör ibland inte osv.

Idag träffade jag ett brunnsborrare på tomten från ett företag som ligger i närheten och som hållt på med brunnsborrning i hela 60 år. Företaget är ett familjeföretag som gått i arv, och han jag träffade fick jag ett gott förtroende för - spontana känslan var att dom varit med länge i branschen och dom känns väldigt kompetenta och fäste stor vikt vid att inte bara borra en brunn åt mig - utan få en riktigt bra vattenkvalité helst utan reningsverk.

Prisförslaget jag fått hamnar en bit över det jag tidigare fått, men dom tidigare anbuden har jag dock bara fått som en "uppskattning" över telefon - så jag vet inte hur det står sig med allt.

Såhär ser förslaget ut;

Borrning fast pris 35.000 oavsett djup med en vattengaranti på 2400l/dygn. Skulle det krävas blåsning/uppspräckning av berg så kostar detta inget extra. Tillkommer gör rördrivning från orörd markyta a 925kr metern

Utöver detta tillkommer följande;

Pump 11930
Säkerhetsupphängning 359
Adapter/lock 1625
Skarvkoppling u vatten 978
Tryckbehållare 60L 2069
Manöverpanel för trefaspump 3500
Huvudkran 210

Samt slangar i brunn jordkabel etc ca 5000

Utöver detta tillkommer det arbetskostnad för pumparbetet 495kr per timma ex moms - uppskattningsvis 8 timmar så säg 5000 jobb

Han uppskattade den totala kostnaden således hamnar någonstans mellan 65000-90000 inkl allt.

Det han menade gjorde detta räkneexempel något dyrare än vad man är van vid är att dom lägger stor vikt vid att ha en riktigt bra pump - en som heter Grundfos SP 4" som man tydligen kunde byta pumpdel på utan att behöva byta hela pumpen.

Vi har i vår produktionskostnadskalkyl budgeterat 50.000 för vattenbrunn inkl pump och allt - så detta hamnar lite över vad vi hade tänkt - samtidigt känns han väldigt pålitlig, kunnig - och seriös.

Vad tror ni? Överprisat eller är det så att andra leverantörer helt enkelt levererar sämre grejer till mig?

En sak jag också gillade med hans offerering var att dom har ett helhetsansvar oavsett hur djupt dom måste borra - grannen (ca 100m) från vår tomt fick borra 120 meter samt spränga för att få vatten. Vet inte om det har betydelse att han ligger nära, att vi troligen får samma resultat?

Edit: ska kanske passa på att nämna att jag inte kan nyttja rotavdraget eftersom detta sker i samband med nybyggnation. Således är alla priser jag skrivit ovan utan rotavdrag.

Redigerat:
Hej!
Den firman som lämnar vattengaranti på 2400 l/dygn skulle jag välja utan tvekan. Det är nämligen inte givet att det finns vatten på samma villkor som hos grannen även om det är nära. Min ena granne fick inget vatten i första hålet och då ligger det 50 m från vårat som är helt ok. Så värdera vattengarantin före andras pris och se till att du får en utförlig och skriftlig offert på vad som avtalats.

• Gilla
misingen
  • Laddar…
Låter väldigt dyrt!
Det går inte att borra på ett sånt sätt så man inte behöver reningsverk.
Då är han trollkarl, du har det berg du har. 4/5 brunnar få anmärkning på sig så räkna med ett filter från början så blir du inte besviken.
Man ska alltid borra så lite man kan i berget, för varje meter ökar risken för ex. Radon, relikt saltvatten och dyl.
Kolla med grannarna runt omkring dig hur djupt deras hål är och även vad dom har värden på sitt vatten.
Finns ingen anledning att ha så mycket vatten som 2400l/dygn. En normal familj förbrukar runt 500-600liter per dygn och då tar jag i. Har du dessutom en borrpelare på 70m har du runt 700liter bara där.
Nu vet inte jag hur långt du har att gräva in till huset. Men en sänkpump komplett brukar hamna på runt 15-16000:- komplett med slang, vajer, elkabel och motorskydd. Borrtopp för el runt 1500:-
Ett borhåll brukar kosta runt 15-20000:- kan bli dyrare om det är långt till berg.
Ingrävningen och inkopplingen hänger på avstånd och fasad att gå igenom.

Damn... Vår borrade brunn (60 meter varav 56,5 i berg) har perfekt vattenkvalitet utan filter och ger 5000 liter per dygn. Kan inte komma på att någon av grannarna har filterpaket för sitt vatten, men vi kanske har ovanligt bra vatten i backen här. :)

Hej,

Nu har jag ringt till 4 olika entrepenörer i närområdet och jag får faktiskt samma indikationer. Alla har svarat att man hamnar någonstans kring 55-95 i totalkostnad förutsatt att man *inte* behöver något filter - då springer det iväg en bit över 100.

Antingen har jag extrem otur med alla jag ringer - eller så har det helt enkelt blivit en hel del dyrare än det var för 4-5 år sedan (om man läser tillbaka i forumet så ser man att det då var betydligt billigare att döma av priser folk skrivit i trådar)

Vol

Jag borrade 2001, då kostade det 35 papp för att få det borrat samt pump monterad i hålet, slangdragning till innanför källarvägg, Alltså ej inkopplat i hydroforen, Fick med elkabel för de pengarna, De borrade runt 70 meter.
De priser du har fått låter väl inte alls orimliga för en helhetslösning.

Angående vattenfilter så känner jag många som inte alls har behov utav sånt, men härikring där jag bor så har i stort sett alla filter. Så man kan få en indikation genom att fråga grannar.

Ska tillägga att jag grävde diket in till huset själv.

Det är alltid svårt för entreprenör att lämna ett fast pris. Och runt 55-70' får man nog räkna med. Skulle det stötta på patrull blir det som det blir, inget man kan veta innan. Moderjord ger och hon tar. :)
Men att garantera vissa mängder vatten och påstå att man KAN borra så vattnet inte behöver renas är galet.
Man ska ha en dialog allt efter jobbet fortskrider så det blir bra för alla.
Ju mindre du behöver borra ju bättre är det, så klarar man sig med 1000l/dygn. Stanna där, man glömmer ofta vattnet i röret.
Jag hör alltid samma sak. Vi har världens bästa vatten, för vår brunn är djupborrad, till skillnad mot vad då?
Grundborrad!
Det finns inget som säger att en borradbrunn är bättre än en grävdbrunn.
Kolla runt bland grannarna och kolla "värdena" på brunnen, om dom har det (För alla har världens bästa vatten om man frågar dom).
Du kan också gå in på www.sgu.se och titta på analyser som finns i ditt område.
Detta projekt startades 2007 och det är därifrån uppgifterna om att 4/5 brunnar inte är godkända. 1/5 var dessutom otjänliga. Och dom vanligaste felen smakar inte, dom luktar inte och dom syns inte.
Med vänlig hälsning, Morgan

• Gilla
jogis
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Det är alltid svårt för entreprenör att lämna ett fast pris. Och runt 55-70' får man nog räkna med. Skulle det stötta på patrull blir det som det blir, inget man kan veta innan. Moderjord ger och hon tar. :)
Men att garantera vissa mängder vatten och påstå att man KAN borra så vattnet inte behöver renas är galet.
Man ska ha en dialog allt efter jobbet fortskrider så det blir bra för alla.
Ju mindre du behöver borra ju bättre är det, så klarar man sig med 1000l/dygn. Stanna där, man glömmer ofta vattnet i röret.
Jag hör alltid samma sak. Vi har världens bästa vatten, för vår brunn är djupborrad, till skillnad mot vad då?
Grundborrad!
Det finns inget som säger att en borradbrunn är bättre än en grävdbrunn.
Kolla runt bland grannarna och kolla "värdena" på brunnen, om dom har det (För alla har världens bästa vatten om man frågar dom).
Du kan också gå in på www.sgu.se och titta på analyser som finns i ditt område.
Detta projekt startades 2007 och det är därifrån uppgifterna om att 4/5 brunnar inte är godkända. 1/5 var dessutom otjänliga. Och dom vanligaste felen smakar inte, dom luktar inte och dom syns inte.
Med vänlig hälsning, Morgan
I princip alla i området där vi bygger har grävd brunn - med mycket goda värden vad jag förstått. Idag är det ju mycket ovanligt att man gräver brunn, och de nyare husen (2-3st) runtikring har en borrad brunn. Jag har endast pratat med en av dessa, och han behövde borra 120m, dessutom har han filter för järn och mangan osv.

Denna tomt ligger ca 100meter från vår tomt, men som jag förstod det på min brunnsborrare är det inte alls säkert att vi kommer behöva borra lika djupt, eller för den delen att vi kommer få samma vattenkvalité - ett nytt hål är alltid ett nytt hål.

Nu har jag ju inte haft möjligheten att prata med dom andra som också har djupborrad brunn - men det är ju lite ironiskt att de hushållen med gamla grävda brunnar har kanonvatten medans ett nytt hus som lagt hur mkt pengar som helst på en djupborrad brunn får mycket mer problem - till motsats till alla råd man får att man förespråkar djupborrad brunn idag.

Vol

Det mode idag, hur många brunnsgrävare har du talat med kontra brunnborrare.
Absolut inte fel att gräva, kolla med en grävare vad det är för mark. Är det sand är det bara att gräva.

Göran.W
Jag tycker inte det är helt tokigt att lova en viss vatten mängd och bra kvalité för kan man området vet man ju förutsättningarna ju.
Håller med om att man inte ska borra djupare än man måste för djupare hål ökar bara risken för behovet av filter.

Med andra ord är det alltså bättre att borra 90m och hydralspränga i det läget om flödet inte är tillräckligt hellre än att fortsätta borra djupare?

Vid vilket djup börjar det bli sämre, på ett ungefär? Förstår att det or individuellt men tänkte mer schablonmässigt.

Vol

Göran.W
När risken ökar för relikt vatten går inte säga för vissa ställen kommer det redan på 50 meter och andra ställen kan man borra över 200 meter utan problem.
Men generellt kan man väl säga att man ska undvika borra mer än 80 meter men borrarna har ofta koll på läget hur djupt man kan borra.
Värt att tänka på att har man bara ett flöde på 1 liter i minuten räcker ett 70 meters hål med marginal till hushålls vatten för man har minst 550 liter lagrat i ett 4:a tums hål och 800 liter i ett 5 tums hål.
I båda fallen har man mer lagrat i borrhålet än man gör av med på 1 dygn.

Göran.W skrev:
Jag tycker inte det är helt tokigt att lova en viss vatten mängd och bra kvalité för kan man området vet man ju förutsättningarna ju.
Som du påpekade så är ju inte vattenmängden så jätteviktigt, därför tycker jag inte att man ska sätta upp såna mål. Bättre då att man koncentrerar sig på att göra ett sånt grunt hål som möjligt med bra flöde.
Och när det gäller kvaliteten så visst kan du generelisera att vissa områden finns det mer järn eller kalk än andra.
Men det finns så mycket mer i ett vatten som kan ställa till det både för huset och för hälsan. Och jag har aldrig sett två vatten som är likadana.
Jag har varit ute för tre fastigheter som delade staket där huset i mitten hade 2500bq i Radon medans dom andra på kanterna hade under 200bq.

Redigerat:
Göran.W
I mitt gamla hus hade jag borrat en brunns som endast var 21 meter För att alla i byn hade relikt vatten eller fel på det på annat sätt.
Jag var den ända som hade drickbart vatten utan behandling.
Den gav 7 liter i minuten och det räckte utan problem trots det blygsamma magasinet på ca 150 liter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.