18 623 läst ·
9 svar
19k läst
9 svar
Problem med mycket luft i tappvatten
Jag behöver er expertis. Jag har problem med tappvattensystemet.
Systemet ser ut enligt följande ordning.
Djupvattenpump vattenfilter (järn-mangan typ Göinge-filter) hydrofor vattenfelsbrytare-utgående ledningar
Problemet är att jag får en massa luft i ledningarna. Det spottar och fräser rejält. Problemet har uppstått efter att jag spolade ur vattenfiltret. Spolningen sker manuellt och sista gången jag spolade ur filtret lät jag spolningen stå på betydligt längre än annars, drygt 1 timme. Jag vet att filtret syresätter vattnet kraftigt men har aldrig tidigare varit med om detta sedan jag köpte huset för knappt 2 år sedan. Kan det vara vattenfiltret som är orsaken, den naturliga filterprocessen som ger så pass mycket luft ut i systemet? Luften bör ju släppas i hydroforen och inte följa med tappvattnet ut?
Jag har också varit inne på att en backventil är trasig, men hydroforen behåller trycket. Trycket i hydroforen borde sjunka om backventilen är trasig.
Har inte hittat något annat läckage varken ledningar, vattenfilter eller hydrofor.
Kallvattenledningarna har störst problem med luft. Varmvattnet knappt nåt.
Systemet ser ut enligt följande ordning.
Djupvattenpump vattenfilter (järn-mangan typ Göinge-filter) hydrofor vattenfelsbrytare-utgående ledningar
Problemet är att jag får en massa luft i ledningarna. Det spottar och fräser rejält. Problemet har uppstått efter att jag spolade ur vattenfiltret. Spolningen sker manuellt och sista gången jag spolade ur filtret lät jag spolningen stå på betydligt längre än annars, drygt 1 timme. Jag vet att filtret syresätter vattnet kraftigt men har aldrig tidigare varit med om detta sedan jag köpte huset för knappt 2 år sedan. Kan det vara vattenfiltret som är orsaken, den naturliga filterprocessen som ger så pass mycket luft ut i systemet? Luften bör ju släppas i hydroforen och inte följa med tappvattnet ut?
Jag har också varit inne på att en backventil är trasig, men hydroforen behåller trycket. Trycket i hydroforen borde sjunka om backventilen är trasig.
Har inte hittat något annat läckage varken ledningar, vattenfilter eller hydrofor.
Kallvattenledningarna har störst problem med luft. Varmvattnet knappt nåt.
låter som du har väldigt mycket luft i hydroforen?
Kan säkert vara så. Det skvalar när vattnet kommer in i hydroforen och tanken "ringer" tom när jag knackar på den.
Hur luftar man ur en hydrofor på lämpligt sätt? Jag har en gammal 300l från Stockholms Galvaniseringsfabrik anno 1963. Finns plugg i toppen. Öppna pluggen, visst, men hur vet jag att det är ok med luft?
Jag har ett tryck på 4 bar och djupvattenpumpen startar ca 1ggr/min vid flöde.
Hur luftar man ur en hydrofor på lämpligt sätt? Jag har en gammal 300l från Stockholms Galvaniseringsfabrik anno 1963. Finns plugg i toppen. Öppna pluggen, visst, men hur vet jag att det är ok med luft?
Jag har ett tryck på 4 bar och djupvattenpumpen startar ca 1ggr/min vid flöde.
Nix, det har inget med hydroforen att göra. Det är Göingefiltrets funktion som ställer till det. Jag hade samma problem, men jag tror att jag löste det till slut. Det var en backventil som det kommit in skräp i, så den stängde inte ordentligt. Nu var det några år sedan, så jag kommer inte ihåg exakt var den där ventilen satt. Det hjälper inte heller att ta dit deras reparatörer, fast de kanske har lärt sig vid det här laget.
Ang hydroforen: den ska inte luftas av, absolut inte. Problemet som blir med dem är att det är för lite luft, så att man får fylla på efter ett tag. Men det finns väl ett tusental trådar som behandlar det ämnet.
Ang hydroforen: den ska inte luftas av, absolut inte. Problemet som blir med dem är att det är för lite luft, så att man får fylla på efter ett tag. Men det finns väl ett tusental trådar som behandlar det ämnet.
andersmc skrev:Nix, det har inget med hydroforen att göra. Det är Göingefiltrets funktion som ställer till det. Jag hade samma problem, men jag tror att jag löste det till slut. Det var en backventil som det kommit in skräp i, så den stängde inte ordentligt. Nu var det några år sedan, så jag kommer inte ihåg exakt var den där ventilen satt. Det hjälper inte heller att ta dit deras reparatörer, fast de kanske har lärt sig vid det här laget.
Ok! Iom att problemet uppstod efter att jag spolat ur filtret så kan det ju ha följt med filtermassa och satt sig i backventilen. Men bör inte trycket i hydroforen sjunka om backventilen inte sluter tätt med pumpstart som följd?
Göingefiltret har ju en cirkulation genom den där luftinjektorn (eller vad den kallas). Backventilen jag tänker på sitter i den cirkulationen, det är inte den som hindrar vattnet från att pressas tillbaka i brunnen.
Det är väl inte helt korrekt.
den cirkulerar från hydropressen ner i toppen på filtret. Luftaren syresätter när brunnspumpen går.
Det kan vara din avluftare som inte vill släppa ut ev överflödig luft
den cirkulerar från hydropressen ner i toppen på filtret. Luftaren syresätter när brunnspumpen går.
Det kan vara din avluftare som inte vill släppa ut ev överflödig luft
Avluftaren kan sättas igen och då uppstår problemet. Har för mig att man kan ta loss ovandelen på avluftaren och göra ren den utan att tappa ur systemet. Kolla också att den lilla svarta skruven på avluftaren är utskruvad ett par varv och den inte är igensatt.
Eftersom Göingefiltret syresätter vattnet kan man behöva installera en avluftare på varmvattnet eftersom luften i vattnet expanderar vid uppvärmning. Ring och prata med Aquaexpet, de brukar vara hjälpsamma och ha lösning på de flesta problem kring sina filter.
Eftersom Göingefiltret syresätter vattnet kan man behöva installera en avluftare på varmvattnet eftersom luften i vattnet expanderar vid uppvärmning. Ring och prata med Aquaexpet, de brukar vara hjälpsamma och ha lösning på de flesta problem kring sina filter.
Vart på avluftaren sitter ventilen å filtret. Tacksam för bild
Klicka här för att svara