Hej byggahusare!
P.g.a. ändrad livssituation om några månader så blev renoverings ordningen inte den ursprungliga. Ska nu bara göra ett rum istället för en hel våning i ett hus med vattenradiatorer. Det är idag enrör system och det är våning 2 där jag har 4 st radiatorer. Ska lägga golvvärme i hela huset men nu iom att det blev som det blev vill jag ha bort en radiator i vårt blivande sovrum.
Tömde systemet och kopplade bort elementet. Rotade i "bra att ha lådan med vvs prylar" och kopplade Befintligt 17mm järn (3/8") till 12mm koppar tillbaka till 17 mm järn (3/8") enligt bild. Och kopplade på vattnet igen, luftade och allt är i sin ordning.
Men nu när jag tittar på installationen får jag kalla fötter och undrar om det verkligen var en så bra ide? Kommer att inom loppet av 2-3 år att börja göra resten av övervåningen och då fimpas systemet helt och ersätts av golvvärme. Rören kommer då ligga kvar outnyttjade i väggarna. Men fram tills dess? Påverkas systemet som det är nu? Blir trycket för hårt vid min koppling? Vet att det inte är en så bra idé att bygga in dessa kopplingar i vägg utan inspektionslucka, men klarar det sig i 2-3 år?
Snälla dämpa min oro eller hjälp mig att hitta en bättre lösning? Är inte sugen på att riva mer än detta rum just nu.
P.g.a. ändrad livssituation om några månader så blev renoverings ordningen inte den ursprungliga. Ska nu bara göra ett rum istället för en hel våning i ett hus med vattenradiatorer. Det är idag enrör system och det är våning 2 där jag har 4 st radiatorer. Ska lägga golvvärme i hela huset men nu iom att det blev som det blev vill jag ha bort en radiator i vårt blivande sovrum.
Tömde systemet och kopplade bort elementet. Rotade i "bra att ha lådan med vvs prylar" och kopplade Befintligt 17mm järn (3/8") till 12mm koppar tillbaka till 17 mm järn (3/8") enligt bild. Och kopplade på vattnet igen, luftade och allt är i sin ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu när jag tittar på installationen får jag kalla fötter och undrar om det verkligen var en så bra ide? Kommer att inom loppet av 2-3 år att börja göra resten av övervåningen och då fimpas systemet helt och ersätts av golvvärme. Rören kommer då ligga kvar outnyttjade i väggarna. Men fram tills dess? Påverkas systemet som det är nu? Blir trycket för hårt vid min koppling? Vet att det inte är en så bra idé att bygga in dessa kopplingar i vägg utan inspektionslucka, men klarar det sig i 2-3 år?
Snälla dämpa min oro eller hjälp mig att hitta en bättre lösning? Är inte sugen på att riva mer än detta rum just nu.
Men det är ju mindre motstånd i ett kopparrör än stål och biten är ju inte direkt lång. 12,6mm invändigt i stålet och 10mm invändigt i kopparen.
Samt att TS får fler skarv i vägg om han ska få upp det till 15mm.
Samt att TS får fler skarv i vägg om han ska få upp det till 15mm.
Får väl inga fler skarv? Bara byta 12XR10 mot 15XR10, var du får att det blir fler antal skarv fattar jag inte men jag kanske är efter.. Och jag sa inte att han måste, men jag skulle göra det då det känns dumt att strypa mer än man behöver då hela huset går på samma ställe. Är det trögheten du hänger upp dig på så är det ju bara räkna bort den gamla radiatorn och redan där går han plus, så då kan han sätta ett sugrör om han vill, men det är inte att rekomendera för det.
Vad är det exakt som händer, om jag behåller det som det är nu (12mm koppar) kommer värmen bli sämre i hela huset? eller kommer cirkulations pumpen få jobba mer eller vad är den stora nackdelen med att strypa denna bit som jag gjort?
Om jag nu bestämmer mig för att byta till 15mm, löser sig ett eventuellt problem? eller blir problemet bara mindre?
Att det inte är ultimat eller ens rekommenderat att att göra såhär är jag helt med på, men dock bara en "tillfällig" lösning i ett par tre år
Är jätte tacksam för era svar!
Om jag nu bestämmer mig för att byta till 15mm, löser sig ett eventuellt problem? eller blir problemet bara mindre?
Att det inte är ultimat eller ens rekommenderat att att göra såhär är jag helt med på, men dock bara en "tillfällig" lösning i ett par tre år
Du behöver inte oroa dig för fem öre. Inga problem för cirk.pumpen. Läckagerisken är minimal pga det är så lågt tryck och nackdelen är bara att det blir kallare i rummet där du plockat bort radiatorn.Goteborg skrev:Vad är det exakt som händer, om jag behåller det som det är nu (12mm koppar) kommer värmen bli sämre i hela huset? eller kommer cirkulations pumpen få jobba mer eller vad är den stora nackdelen med att strypa denna bit som jag gjort?
Redigerat:
Tack!
Då kan jag sluta tänka på denna koppling och gå vidare
Egentligen tycker jag inte man ska pilla på rör eller el för den delen, men när det var såhär lite så gör jag lite undantag. Tackar för god support.
Då kan jag sluta tänka på denna koppling och gå vidare
är du sist på linjen om element. om inte nån klagar på tryckfall du gick från 3/8- till 1/2". ha bara en lucka öppen för ev. inspektion. om ingen klagar skit i det. koppling håller är inte tryckluft du har.inga problem.
Nja, inte helt rätt. 3/8" till 12mm koppar är egentligen samma sak dimensionsmässigt! DN10bigbula skrev:
Dock är inte 3/8" samma sak som 1/2".
1/2" är likvärdigt 15mm koppar.