8 984 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Eventuellt läckage under jorden. Dolt fel?
Det kostar trots allt inte en krona att kontakta säljaren och förklara att man upptäckt ett fel som man uppfattar som dolt, och presentera vad man själv tycker är en rimlig lösning. Man kan driva det en bit på väg själv innan man själv avgör om man "ska ta smällen" för felet eller om man ska driva det vidare och riskera "smällen" det kan innebära.
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Så, nu har jag varit i kontakt med mäklare, försäkringsbolag och rörmockare.
Det första som händer nu är att rörmockaren kommer hit och provtrycker systemet för att försöka hitta om läckan är i golvet eller om den är på väg ut i garaget. Eventuellt nästa vecka hade han tid. Sen pratade vi lite löst om att köra med värmekamera efter provtryckningen. Det kunde kanske gå att se på den var läckan var.
Så får vi ta det därifrån sen...
Det första som händer nu är att rörmockaren kommer hit och provtrycker systemet för att försöka hitta om läckan är i golvet eller om den är på väg ut i garaget. Eventuellt nästa vecka hade han tid. Sen pratade vi lite löst om att köra med värmekamera efter provtryckningen. Det kunde kanske gå att se på den var läckan var.
Så får vi ta det därifrån sen...
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Igår var rörmockaren här och grejade.
Först kollade de trycket mellan garaget och huset. Man kunde se hur manometern sjönk i tryck. Det konstiga var att det inte rann ut något vatten ur kulverten ner i pannrummet. Med tiden borde kulverten bli mättad sa han och därmed borde det rinna ut vatten där rören går ner under marken ifrån pannrummet.
När det var gjort satte de tryck på golvslingorna med hjälp av tryckluft. Jag skulle kolla trycket nu i helgen och ringa tillbaka till dem. Gick bara några timmar så var det nere på 0.
Med andra ord, det verkar som det läcker både i mark och golv. Kan bli en dyr historia det här...
Först kollade de trycket mellan garaget och huset. Man kunde se hur manometern sjönk i tryck. Det konstiga var att det inte rann ut något vatten ur kulverten ner i pannrummet. Med tiden borde kulverten bli mättad sa han och därmed borde det rinna ut vatten där rören går ner under marken ifrån pannrummet.
När det var gjort satte de tryck på golvslingorna med hjälp av tryckluft. Jag skulle kolla trycket nu i helgen och ringa tillbaka till dem. Gick bara några timmar så var det nere på 0.
Med andra ord, det verkar som det läcker både i mark och golv. Kan bli en dyr historia det här...
Jag gissar att det är vatten i systemet men man har kopplat på ett "expansionskärl" och fyllt med luft. Detta för att trycket inte ska sjunka för minsta lilla droppe som försvinner utan att det behöver läcka ut en större mängd vatten för att trycket ska sjunka, det blir då mycket tydligare att man har en signifikant läcka.sandhall skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Vatten fanns kvar i rören i golvet men något expansionskärl har de inte satt fast. En manometer på ena luftnippeln sitter det bara. Gick från ~2 bar i tryck till 0 på några timmar.thomasx skrev:Jag gissar att det är vatten i systemet men man har kopplat på ett "expansionskärl" och fyllt med luft. Detta för att trycket inte ska sjunka för minsta lilla droppe som försvinner utan att det behöver läcka ut en större mängd vatten för att trycket ska sjunka, det blir då mycket tydligare att man har en signifikant läcka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden