Håller på och byta avlopp i källaren och har måttligt road noterat att det ligger med ett jädrans fall ut från huset. Elände att gräva när ovankant på rören ligger 110cm under källargolvet =/

Hur som haver, finns det någon nackdel att lägga en sju meter horisontell stam med ett fall runt 5-7cm/m jämfört med att lägga ett mer modest fall för att sedan på en kort sträcka droppa ner med 15-gradersböjar för att förskjuta stammen ner till utgående rör?

Min gissning: Det borde fungera bra.

Men hur kommer det att se ut där ditt nya branta fall slutar?
Där bör väl också vara några 15° - 45° böjar.

Det är nog bäst att du inväntar de riktiga experterna.

Någon liten knix blir det kanske om man behåller det branta fallet. Idag är det små knix i varje slarv på keramikrören.

ullberg
Jag är ingen expert men har hört att om man har för mycket fall så åker vattnet ifrån det mer fasta materialet, varvid det finns en risk för att det fastnar.

Men det är som sagt bara något jag hört så likt KoW sätter jag mig nu på åskådarbänken för att se vad de verkliga experterna säger.

/U

Har ett svagt minne om en slags mellantank som man monterar före avlopp med 'fel' lutning. Den stoppar upp tills det är 10-50 liter och släpper ner det på en gång. Tanken är väl att det inte sipprar, utan sköljer ur rören rejält. Låter för mig som om det kan vara billigare än att gräva om.

Jag läste nyligen om att det där med att vattnet rinner ifrån skiten inte stämmer (även om det nämns titt som tätt här på forumet). Det funkar alldeles utmärkt med avlopp i alla möjliga vinklar. Det viktiga är att inte ha för tvära krökar.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg detta....

Mitt hus ligger i en sluttning, så mitt markrör går ca 25m i typ 30 grader. Funkar problemfritt.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Hittar inget om maxlutning någonstans, bara min. Lutning.

Fast det är klart, det är ju ganska bra lutning på en vertikal stam :)

Att vattnet skulle rinna ifrån vid för hög lutning är nog bara ett problem vid deltidsboende, annars kommer ju nästa spolning att ta med sig det den förra lämnade kvar osv.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Kan ju också bero på rörens diameter och hur gamla toastolarna är, (ju äldre desto större vattenmängd per spolning).

Har för mig att dom rekommenderar 1cm per m i lutning , men det fick jag ifrån gå när vi gjorde vårt avlopp.
Tror att det lever kvar från "förr" i tiden, men med tanke på hur mycke vatten vi använder idag så är det inga problem med lite brantare.

Sätt en rens brunn på mitten

Har för mig att dom rekommenderar 1cm per m i lutning , men det fick jag ifrån gå när vi gjorde vårt avlopp.
Tror att det lever kvar från "förr" i tiden, men med tanke på hur mycke vatten vi använder idag så är det inga problem med lite brantare.

Sätt en rens brunn på mitten

Fruppe skrev:
Hur tänker du då... toaletter, diskmaskiner, tvättmaskiner, duschar.... ju modernare ju lägre vattenförbrukning.

Eftersom jag lever på att spola stopp i avlopp men dock inte är en rörmokare så kan jag säga att med nya fräscha rör så tror jag inte att du får nått problem. Enda gången det brukar bli problem som jag har sett när vi filmar problemledningar är om man gödslar med krökar och tänker att avloppsrör kan man dra som vattenrör dvs lite hur som helst bara man tar sig dit man vill komma med röret. Några allmänna tips baserat på saker vi hittar som faktiskt orsakar återkommande problem i verkligheten i nya dragningar:
# Raka fina dragningar med få krökar och (helst inga 90 gradare alls).
# Undvik att göra intjack på stammar med vanliga t-rör (vattnet förlorar all rörelseenergi) utan gör plats för en gren istället så skiten får fart i rätt riktning.
# Se till att grada av skarvar invändigt så det inte blir någon liten plastflärp som ligger och bromsar ( ganska vanligt).
# Använd rikligt med smörja så att packningar på rören inte kalvar in i själva röret när du trycker ihop dom ( också vanligt).
# Vänd rören åt rätt håll så att flödet inte möter en rörkant i skarven.
# Var noga med att stödja undersida på röret och lägga jämna fall, 0 fall och små bakfall kan ha stor betydelse.
# Fundera på rensmöjligheter. En spolslang klarar kanske 3-5 krökar beroende på vinklar innan motståndet blir så stort att slangen inte orkar dra sig vidare.

Mina 2 cent.

Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012 och 4 till
  • Laddar…
Se där, tipsen rasar in när man är i källaren och sliter. Nuvarande rör är glaserade keramikrör med fin slät insida och där är inga problem med stopp pga fallet. Får bli samma dragning igen. Rören byter jag eftersom de är fulla av rötter som letat sig förbi gummipackningarna i skarvarna.

Funderar på det där med att lägga rören åt "rätt håll". Beställer man rör från exempelvis Rinkaby (vilket jag ämnar göra då de är mycke tjockare än de på byggladorna) så levereras de utan muff. Då blir det ju rimligvis skarvar titt som tätt med dubbelmuffar. Kan inte tänka mig att det är ett problem, har jag fel?

• Gilla
ibkcad
  • Laddar…
Jag tror man använder mer vatten nu än tidigare , dvs duschar oftare och längre , tvättat flera tvättar m,m
Sen kan man ju välja en icke snål spolade toa för att få lite extra vatten.

Phl: Jag säger inte att det måste bli fel utan bara vad jag hittat för "fel" på installationer som krånglat. Tror inte heller att det finns något standard som säger att det måste monteras åt ett visst håll (kan ha fel här?) Utan som sagt lite observationer bara.

Annars kan jag säga att det definitivt är jättefel att skarva avloppsrör med en bit dräneringsrör. Jag hittade det. På ett nybyggt hus. Mitt i gräsmattan. Husägaren fattade inte varför dom hade stopp i avloppet flera gånger per år. Det finns väldigt konstiga idéer hos vissa entreprenörer.(det var inte husägaren som gjort det markjobbet...).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.