Hej på er alla kunniga kring VVS!

Jag håller på och renoverar ett badrum och hittar olika bud på hur stort avståndet ska vara mellan vägg och ett 50-avlopp om går upp från golvet till handfatet.
Jag hittar 6 cm från vägg samt även 10 från vägg till centrummåttet.

Om detta stämmer så blir ju det totala djupet ca 12-13 cm (6 + 5 eller 10+2,5). Så varför är alla badrumsmöbler för handfat bara ungefär 10 cm öppna nertid för att kunna dra upp röret? Det behövs ju mer utrymme där om man inte ska dra röret snett...

Förstår någon vad jag menar?

Tittar man på IKEA:s möblerutbud så verkar alla ha 10 cm öppet vilket då gör att jag behöver sätta avloppet närmre väggen för att få plats, men då blir det inte 6 cm mot väggen kvar...

Något som vet mera kring detta?

• Gilla
Jb00
  • Laddar…
Måtten är 6cm mellan rörets kant och väggen, detta är ett mått som säkervatten tagit fram för att tätskiktet ska kunna utföras på ett bra sätt, måttet är till för att följas.. Dom flesta vattenlås som man använder till underskåp brukar levereras med en flexibel slang som man enkelt ansluter till avloppet, trots att det inte sitter rakt under den öppna delen i skåpet bakstycke.

• Gilla
arkenfall
  • Laddar…
Försök om möjligt att få ut röret urväggen istället, om inte annat blir det ordentligt mycket mer lättstädat.

Ok tack!
Flexibel slang! Att jag inte tänkte på det! Guld, det löser ju problemen.
Tack för snabba och bra svar.

Krilleman
Montera dubbla 45º böjar i en korrekt gummimuff så får du in avloppet närmare väggen men samtidigt får tätskiktet korrekt. En klamma över den översta muffen är inte fel. Montera därefter ev flexislang från vattenlåset i dessa. Det blir bättre!

• Gilla
GreatYellowHouse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.