Hej!
(kanske skulle gjort tre funderingar istället för en, men de hänger ihop)
Har vedeldning med ackumulatortankar, en av dessa har inbyggd varmvattenberedare på 200l.
Fungerar bra förutom att temperaturen på varmvattnet varierar väldigt kraftigt i bla. kökskranen.
Finns det någon bra fungerande "blandare", som hindrar att allt för hett vatten kommer ut ur kranen?
Som det är nu, kan man i princip få hur varmt vatten som helst i kranen och orsaka olägenheter - kanske till och med brännskador.
Som sagt hur löser man detta på ett bra sätt?
______
Ett annat problem är att det tar "en stund" innan varmvattnet kommer fram till vissa kranar.
Går det att påverka / lösa?
Detta medför att man vrider på "varmare" och helt plötsligt kommer hur varmt som helst...
Denna olägenhet skulle dock bli mindre om man hittar en lösning på ovanstående problem.
______
En tredje utmaning.
Den som ägt huset tidigare monterade in en el-beredare mellan beredaren i ackumulatortanken och
en toalett. Tanken var att alltid få varmvatten till den toaletten när man inte eldar, men om jag stänger av den beredaren kommer det förmodligen aldrig att bli riktigt varmt vatten i den kranen.
Brukar man sätta in en beredare i serie med en annan beredare?
Eller finns det någon shunt / kran som väljer var varmvattnet kommer från?
Jag söker en funktion, att saknas varmvatten i varmvattenberedaren i acktanken tas varmvatten från el-beredaren. (används kanske mest sommartid).
Känner inte att jag vill köra elpatronen i acktanken för att få varmvatten.
//Jan
(kanske skulle gjort tre funderingar istället för en, men de hänger ihop)
Har vedeldning med ackumulatortankar, en av dessa har inbyggd varmvattenberedare på 200l.
Fungerar bra förutom att temperaturen på varmvattnet varierar väldigt kraftigt i bla. kökskranen.
Finns det någon bra fungerande "blandare", som hindrar att allt för hett vatten kommer ut ur kranen?
Som det är nu, kan man i princip få hur varmt vatten som helst i kranen och orsaka olägenheter - kanske till och med brännskador.
Som sagt hur löser man detta på ett bra sätt?
______
Ett annat problem är att det tar "en stund" innan varmvattnet kommer fram till vissa kranar.
Går det att påverka / lösa?
Detta medför att man vrider på "varmare" och helt plötsligt kommer hur varmt som helst...
Denna olägenhet skulle dock bli mindre om man hittar en lösning på ovanstående problem.
______
En tredje utmaning.
Den som ägt huset tidigare monterade in en el-beredare mellan beredaren i ackumulatortanken och
en toalett. Tanken var att alltid få varmvatten till den toaletten när man inte eldar, men om jag stänger av den beredaren kommer det förmodligen aldrig att bli riktigt varmt vatten i den kranen.
Brukar man sätta in en beredare i serie med en annan beredare?
Eller finns det någon shunt / kran som väljer var varmvattnet kommer från?
Jag söker en funktion, att saknas varmvatten i varmvattenberedaren i acktanken tas varmvatten från el-beredaren. (används kanske mest sommartid).
Känner inte att jag vill köra elpatronen i acktanken för att få varmvatten.
//Jan
1. Kökskranen tycks ha en defekt termostatdel. Denna sitter i själva kökskranen. (Om vi nu pratar om engreppsblandare?). Dessa kan också begränsas hur mycket du ska kunna dra handtaget mot varmvattensidan genom att lyfta locket och justera. Gå in på fabrikantens hemsida och försök hitta manual för den kran du har.
2. För att få tillgång till "snabbt" varmvatten bör du ha en VVC slinga, innebärande att du har en separat retur till tanken med en liten cirk.pump som cirkulerar varmvattnet hela tiden. En sådan innebär en del värmeförluster och är inte så vanliga i villor men ett krav i nyare hyresfastigheter.
2. För att få tillgång till "snabbt" varmvatten bör du ha en VVC slinga, innebärande att du har en separat retur till tanken med en liten cirk.pump som cirkulerar varmvattnet hela tiden. En sådan innebär en del värmeförluster och är inte så vanliga i villor men ett krav i nyare hyresfastigheter.
Finns det engreppsblandare med termostat? Det är väl bara en variabel blandningsventil med förreglerad spärr på hur mycket man kan öppna upp varmvattenventilen.roland53 skrev:1. Kökskranen tycks ha en defekt termostatdel. Denna sitter i själva kökskranen. (Om vi nu pratar om engreppsblandare?). Dessa kan också begränsas hur mycket du ska kunna dra handtaget mot varmvattensidan genom att lyfta locket och justera. Gå in på fabrikantens hemsida och försök hitta manual för den kran du har.
Kan du ta lite kort på accktanken och rördragningen därrunt så kan vi identifiera komponenterna.Albireo skrev:
Kan vara så enkelt att ventilen i blandningsventilen har kärvat fast och inte reglerar.
Där har du med största sannolikhet hittat felet. Har du ingen blandningsventil så kommer det ju skållhett vatten i varmvattenrören när du öppnar varmvattenkranen. Egentligen rätt så allvarligt fel, speciellt om man har vedeldning där temperaturen kan bli uppåt 100° i beredaren.Albireo skrev:
Men som sades tidigare, ta några bilder och lägg upp för att lättare beskriva hur det ser ut.
Redigerat:
Det är väl mer eller mindre omöjligt att installera i ett äldre hus. Beroende på hur slingan ligger och är isolerad kanske man inte förlorar så mycket i energi? Rördimensioner påverkar också funktionen. En annan lösning hade varit att infoga en värme kabel i befintligt rör, men det kanske inte finns något sådant att köpa?roland53 skrev:
Ska se om jag fixar att infoga några bilder i morgon.corre skrev:
Tack så länge!
//Jan
Klicka här för att svara