Vi borrade nyss bergvärmehål för vårt nybygge (130m djupt blev det) och vi hade företaget som gjorde det att lägga ner en slang så vi kan ta vatten från hålet också. Tänkte använda det för att få vatten till blommor, biltvätt och sådant under sommaren så inga stora saker.

Jag undrar dock vad är bästa metoden att koppla in vattnet så att det inte fryser om vintern? Jag funderade ifall man skulle gräva ner en slang (inte så djupt) över gården och dra till garaget och montera en väggkran eller kanske en gammaldags stolpe, sen kan man ha en pump där som man sen tar bort när sommaren är slut.

Men borde man inte också ha nån metod för att stänga av vattnet redan under jord, så vattnet stannar under frysdjup? Finns det någon sådan lösning? En sorts kran man kan vrida på ovan jord och så stänger det en ventil några meter ner?

Du måste ta hänsyn till sughöjden för pumpen.
Den bästa placeringen för pumpen är om du kan ha pumpen nere i borran under vattenytan. (sänkbar pump tex Grundfos)
Näst bästa precis ovanför borran (ev i nergrävda cementringar till frostfritt djup)
Desto längre ifrån så måste du räkna med vissa förluster i slangen.
En pump har alltid svårare att suga än att trycka.
För egen del har jag en pump med membran tank placerad i cementrör ca 4 m under markytan. Sugslangen har en backventil och är nerstucken i en något grövre plaströr som är själva borran.
Men så har jag bara 4 meter mellan vattenyta och pump med en total vattenpelare på 5 meter.
Nackdelen med ovanstående är att jag fick gå ner i dimension på sugröret, man ska alltid sträva efter större dimension på sugsidan än på trycksidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.