10 619 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Stora mängder luft i vattnet efter backspolning
Sida 1 av 2
Vi har egen brunn med filter som bland annat använder syresättning (luft sugs in tillsammans med vattnet i filtret) för att rena. Efter varje backspolning, som för oss är vartannat dygn, får vi under stora delar av nästkommande dag problem med att det blir stora mängder luft tillsammans med vattnet. Det får bland annat till följd att kranar spottar och fräser samt att tvätt- och diskmaskin kämpar.
Någon som har idé om vad man skulle kunna göra för att undvika detta fenomen?
Kan tillägga att vi har grävd brunn med sugande pump. Vattennivån är alltid tillräcklig så jag kan med säkerhet säga att luften inte kommer den vägen.
Någon som har idé om vad man skulle kunna göra för att undvika detta fenomen?
Kan tillägga att vi har grävd brunn med sugande pump. Vattennivån är alltid tillräcklig så jag kan med säkerhet säga att luften inte kommer den vägen.
Redigerat:
Det borde sitta en automatisk avluftare på filtret. Kan skilja mellan märken. Ev kan avluftaren hakat upp sig. Den brukar vara mässingsfärgad och sitta i toppen av filtret.
Oftast uppstår problemet med spottande och fräsande kranar på varmvattnet eftersom luften expanderar vid uppvärmning. Det finns extra avluftare att köpa och montera på utgående VV efter varmvattenberedaren.
Oftast uppstår problemet med spottande och fräsande kranar på varmvattnet eftersom luften expanderar vid uppvärmning. Det finns extra avluftare att köpa och montera på utgående VV efter varmvattenberedaren.
jag fick samma problem som er när min cirkulationspump började ge upp , efter backspolningen så kom inte cirkulationspumpen igång på ett bra tag och det fick vi stora mängder luft.
i mitt fall så var pumpen varm och man hörde att den stod still.
sen när jag ändrade mellan hastigheterna så hoppade den igång igen.(pumpen är bytt nu)
jag bara tar för givet att det inte alltid har varit så? annars extra avluftningsventil
sen när jag ändrade mellan hastigheterna så hoppade den igång igen.(pumpen är bytt nu)
jag bara tar för givet att det inte alltid har varit så? annars extra avluftningsventil
Redigerat:
Cirkulationspumpen? på tapp vatten, nu får du förklara.yxet skrev:jag fick samma problem som er när min cirkulationspump började ge upp , efter backspolningen så kom inte cirkulationspumpen igång på ett bra tag och det fick vi stora mängder luft.
Vet mycket lite om hur det fungerar.Har själv ett järnfilter som backspolar, men varför det skulle komma in luft som kan spöka låter konstigt, läcker det i ventilerna på filtret. Själv har jag syresättning före filtret så det där med avluftning förstår jag inte.
ja förutom när filtret backspolar ,då stängs den av(på mitt filter)
sök på göingefilter /järnfilter så ser du principen.obs jag vet ju inte om det är ett sådant filter som trådskaparen har
jag ville bara tipsa lite
sök på göingefilter /järnfilter så ser du principen.obs jag vet ju inte om det är ett sådant filter som trådskaparen har
jag ville bara tipsa lite
Redigerat:
Det låter rimligt. Vad jag kan se finns ingen backventil idag. Däremot tycker jag att problemet borde försvinna när man spolat igenom systemet efter exempelvis ett morgonbad men här fortsätter det vanligtvis hela dagen.MathiasS skrev:
Montering av backventil schemaläggs oavsett.
Jag tror inte att det är någon avluftare på det här filtret: http://www.eriewatertreatment.com/wp-content/uploads/2014/02/TM-EN-Oxydizer.pdfPatrick E skrev:Det borde sitta en automatisk avluftare på filtret. Kan skilja mellan märken. Ev kan avluftaren hakat upp sig. Den brukar vara mässingsfärgad och sitta i toppen av filtret.
Problemet är på inkommande kallvatten och sprider sig till varmvatten allt eftersom VV-beredaren fylls.
Syresättningen sker vid filtret och vad jag kan uppskatta det till så blir det inte mer luft i trycktanken efter backspolning utan det är snarare massor av luft i filtertanken. Jag kan testa det efter nattens backspolning genom att koppla förbi filtret. Då borde det inte vara några större mängder luft i vattnet.