Hej

Skulle dra igång min vattenanläggning för säsongen nu idag men pumpen startar inte. Det är denna pumpautomaten från RinakbyRör (http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-50/) som jag suger vatten med genom en Spets(vattnet är järnhaltigt där jag bor).Anläggningen står inomhus i mitt förråd och töms på vatten på vintern.
Pumpen bara "tickar" och nu sista försöket så började det ryka vid kopplingsdosan uppe på pumpen. Öppnade den men kunde inte se något som var bränt; ligger en relativt stor kondensator i den också. Flänsarna på motorn var riktigt varma.
Detta har förekommit någongång tidigare men har då släppt 1-2h efter men inte denna gången.

Vad är galet och hur åtgärdar jag det ?
Är det ett stort jobb att öppna upp pumpen ?

Finns sprängskiss på deras hemsida.

/M

Kondensatorn är paj då.
Då får motorn inte fasförskjutningen som behövs för att få igång rotationen.
Du kan köpa en ny för någon hundring.
Öppna och kolla sifforna på den så har du något att gå på.

Var inne lite på kondensatorn också. En ny på RinkabyRör kostar 143kr. Kändes bara lite konstigt att just kondensatorn skulle gå; de brukar väl vara långlivade överlag en kondensator.
Första känslan var att det var skit i pumphuset som fick någon axel att nypa.
Men då får det bli att byta kondingen först. Synd bara att de har stängt nu under påsk, annars kunde jag cyklat dit.

Kondensatorn är nog den vanligaste felkällan på 1fas motorer likt dessa.
Så jag skulle inte vara förvånad.

Kan snurra axlen manullet?
Kåpan över fläkten brukar man kunna vrida loss moturs har jag för mig, sen ska du kunna snurra moton utan motstånd.

Okej, mer än jag kände till. Kondensatorn är den enklaste och billigaste delen att byta så börjar med den tänkte jag.
Har inte öppnat något änsålänge men kåpan till fläkten kan jag ta i eftermiddag o känna på axeln.

Tackar för all hjälp och input änsålänge Corre. Får känslan av att du har koll på växelströmsmotorer.

Då var det löst. Lossade motorskyddskåpan som satt i ett spår (bände loss den försiktigt med en skruvmejsel). Kände att "fläktbladet/hjulet" inte snurrade så jag snurrade på det extremt försiktigt(räckte nästan att bara peta på det), sen så tuffade anläggnignen igång. Dock är grundvattennivån änsålänge så tillrinningen är inte optimal, men pump och anläggning fungerar.

Tackar för all input återigen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Du kan dela huset försikigt. Rinkaby har en sprängskiss.
Kan vara järngeggamoja som satt igen utrymmet mellan difusor och pumphjul, det är bara ett par mm mellanrum där.

mortimer skrev:
Då var det löst. Lossade motorskyddskåpan som satt i ett spår (bände loss den försiktigt med en skruvmejsel). Kände att "fläktbladet/hjulet" inte snurrade så jag snurrade på det extremt försiktigt(räckte nästan att bara peta på det), sen så tuffade anläggnignen igång. Dock är grundvattennivån änsålänge så tillrinningen är inte optimal, men pump och anläggning fungerar.

Tackar för all input återigen.
Detta indikerar att kondensatorn är kass. Den är just till för att ge ett vridmoment vid start av en 1-fas motor.
Det vridmomentet åstadkom du när du petade på fläkthjulet.
Förmodligen återkommer samma problem vid nästa start.
Då är det kondensatorn du ska koncentrera dig på. ;)

Blir nog till att köpa en ny kondensator i förrebyggande syfte nästa gång jag har vägarna förbi Rinkaby. Är ju inte så fasligt dyr heller. Återkommer problemet sedan så blir det att dela pumphuset och rengöra från järngeggamojan som troligen finns/funnits där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.