Y
Avlopprör och vattenrör är var för sig så då pratar vi två separata problem.

Vi behöver nästan få veta mer om huset, ifall det är något riktigt gammalt elände eller hyffsat modernt. Ifall det är egen vattenbrunn eller om det är kommunalt vatten.

Ifall du hade sagt att både varmt och kallt missfärgade hela tiden så hade jag tänkt:

* Era kranar är av material som inte rostar så det är inte orsaken.
* Rör kan bli dåliga och missfärga - även om det är sällan.
* Maskinen som gör vattnet varmt kan bli dålig - även om det är sällan.
* Om någon stänger av och på en huvudavstängarkran för hela huset så är det vanligt att det kan missfärga ibörjan.
* Om vattnet är dåligt därifrån det hämtas då kan det missfärga - vilket är "vanligare".

Men eftersom det bara är varmvattnet så kan det det kanske vara samtliga punkter. dåliga rör, dålig värmare, dåligt vatten som reagerar på att bli uppvärmt.

Jag har eget vatten som missfärgar porslin och annat till en gul ton. Mitt vatten är lite förorenat i brunnen, som sedan reagerar när den möter luft. Sen hade jag även några meter rostiga rör. Troligen rostig bufferttank också....
Fast i dricksglaset såg det fint ut. Ibland kunde det smaka lite sådär om jag inte lät det vila över natten innan jag drack.

Kort och gott, omöjligt att veta via text, man får först veta mer om huset sen börja stegvis luska sig fram.

**ps, jag är inte expert på ämnet så andra får gärna rätta mig**

Märklig tråd detta tycker jag.

I ditt första inlägg skriver du att du bor i en bostadsrätt, men sedan pratas det en del om hyresvärd mm. Vem äger egentligen lägenheten (oc fastigheten)?

Och sedan begriper jag inte varför du inte kan sova och varför du inte anmäler det till nån som kan titta på det? Utifrån vad du skriver om vem som kan få betala etc tycker jag att det låter som att du har spolat ner nåt olämpligt när problemen började? Och att du är orolig för att de ska hitta det?

Hur som helst - oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt är du skyldig att anmäla ev fel direkt så att de kan åtgärdas, innan det blir riktigt stora problem.

Nej, jag är inte rädd för något. Bara orolig om problemet är mycket större än vad jag tror.

Bor i bostadsrätt, I ett större område med flera lägenheter. Självklart har vi då en förening som driver allt.

Har redan haft problem med samtidiga avloppsledningar förut. Vattnet rinner ner trögt, vattenläcka osv. Lägenheten är omkring 25 år gammal om ni undrar.

Puckad 111 skrev:
Nej, jag är inte rädd för något. Bara orolig om problemet är mycket större än vad jag tror.

Bor i bostadsrätt, I ett större område med flera lägenheter. Självklart har vi då en förening som driver allt.

Har redan haft problem med samtidiga avloppsledningar förut. Vattnet rinner ner trögt, vattenläcka osv. Lägenheten är omkring 25 år gammal om ni undrar.
Äger du själv lägenheten? Om du bor och äger en BRF så vet du väl själv hur det fungerar hoppas jag? Du ringer till ordföranden eller till den som är ansvarig för fastighetsskötseln. Är det en större förening har ni säkert något ramavtal med en teknisk förvaltare. De skickar troligtvis dit en kille som kollar på det och konstaterar vad han misstänker är fel. En åtgärd vidtas sedan, troligtvis spolning av rören eller rensning av luftarna. Problemet är sedan löst. Du säger också att du ska flytta inom några månader, har du sålt lägenheten? I så fall förstår jag inte varför du inte kan sova då den här typen av grejer inte är ditt problem så länge du inte medvetet orsakat det genom att spola ner något olämpligt.

Puckad 111 skrev:
Antingen spolar någon/flera ner olämpliga saker som tex bindor eller så är det konstruktions/montagefel på avloppet.

25 år är ingenting gällande avloppsrör.
I villan vi bor i nu är delar av avloppsrören (det mesta) från 69, inga stopp ingenting. I den bostadsrätt som jag bodde i i ca 12 år var avloppet ca 38 år gammalt och inga problem.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nu är jag tillbaka, var bortrest. Hör inte ljudet längre. Jag misstänker att felet satt i avluftningsröret. Har inte hört av ljudet sen i helgen då det blåste och regnade.

Fågelbo som blåst bort kanske?

Troligen, eller något annat skit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.