Har ofta problem med att vattnet blir stående i handfatet eller att det tar tid för vattnet att rinna. Det brukar sluta med att jag måste rengöra vattenlåset vilket är i stort det det vidrigaste jag vet.

Finns det några redskap eller verktyg som man kan rengöra avloppet utan att behöva skruva loss vattenlåset? Typ nån slang man kan göra ner i avloppet som suger ut skiten eller skrapar bort skiten?

Har testat med en vaskrensare men dessa verkar inte fungera så bra på handfatet.

phattrance skrev:
Har ofta problem med att vattnet blir stående i handfatet eller att det tar tid för vattnet att rinna. Det brukar sluta med att jag måste rengöra vattenlåset vilket är i stort det det vidrigaste jag vet.

Finns det några redskap eller verktyg som man kan rengöra avloppet utan att behöva skruva loss vattenlåset? Typ nån slang man kan göra ner i avloppet som suger ut skiten eller skrapar bort skiten?

Har testat med en vaskrensare men dessa verkar inte fungera så bra på handfatet.
Du måste täcka för överflödshålet med en tredje hand eller gummipropp, då kommer det fungera. Funkar det inte med vaskrensare och vattenlåsets kopp är ren, så ring en spolbil. Vaskrensare löser 95% av alla stopp i handfat utan att ta itu något alls om du har ok rörläggning.

Martenw skrev:
Du måste täcka för överflödshålet med en tredje hand eller gummipropp, då kommer det fungera. Funkar det inte med vaskrensare och vattenlåsets kopp är ren, så ring en spolbil. Vaskrensare löser 95% av alla stopp i handfat utan att ta itu något alls om du har ok rörläggning.

Hej,

Har redan testat med att täcka för överflödshålet :)
Däremot hjälpte det fortfarande inte. Finns det några andra redskap som man kan använda sig av?

Bor i lägenhet så en spolbil är inte på tal om ;)

Y
Brukar funka med Vaskrensare, gäller bara att man har en seriös modell med rejält och stelt gummi samt har rätt teknik.
Dels täppa igen hålet, men även att du lyfter upp den varje gång så vatten tar sig ner, sen ett ryck igen, lyft, ryck, lyft.

Så man inte bara rycket upp å ner utan att lyfta alls för då är det inget vatten kvar som river. eller jag vet inte hur jag ska förklara rätt men det är annorlunda mot hur man gör i kök, enligt min uppfattning iaf.

Ifall man nu har tagit isär vattenlåset och gjort rent och det fortfarande går trögt så kan det vara tätt uppe i handfatets bottenventil, kör ner en skruvmejsel i hålen.

En annan teknik är att du tar duschslangen, skruvar bort munstycket och tar vara på packningen. sen håller du den ner mot bottenventilhål och spolar hård stråle ner. Kan också tvinga bort skiten.

Eller så felanmäler man det ;)

Köp en förpackning latexhandskar, då kan man gegga med vad som helst, motståndet är ju ofta att ta i eller komma åt slemmiga saker.

Stopp orsakas oftast att man snålar på varmvattnet, har man fri tillgång till varmvatten är det inte dumt att låta kranen spola lite ibland.
Och hår, sen till att familjens ev långhåriga inte kammar sig över handfatet.

Krilleman
krilleman_215 skrev:
[ironi on]
Köp ett nytt vattenlås då varje gång det blir stopp i koppen :p
[länk]
[ironi off]

Skämt åsido, gummihandskar och släppa på koppen är det bästa att göra!
Det är ju inte så tokigt då en hantverkare kostar betydligt mer.:thumbup:

Försök med kaustiksoda. Dock inte för ofta då det sliter på avloppsrören.

Ingen kaustiksoda! Det är Djävulens påfund, och man riskerar att ta hissen neråt till ett varmare ställe den dagen man dör.
Manuell rensning och/eller vaskstöt är det som gäller. När du rensar med vaskstöt (avloppsrensare), så fyll upp mycket varmt vatten i handfaten. Placera stöten över utloppet och täta breddavloppet med något. Dra stöten uppåt med ett ordentligt ryck, så att du känner att du suger upp vatten. Gör om detta tills det släpper. Det gäller att få vattnet i gungning.
En varning till de som är lite klena och äcklas lätt: Det kommer att komma upp en massa gojs såsom hår, tvål och tandkrämsrester mm.
Alltså inget småpumpande utan drag till ordentligt när du rensar. Hjälper inte detta så är det stopp längre ner, och vidare åtgärder behöver tas.

Grejen är att det blir rätt svårt att använda sig av en vask då själva blandaren sitter precis ovanför hålet. Finns det inga andra verktyg för att rena avloppet? observera att hålen är rätt små så större verktyg kommer nog inte att fungera

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Kanske byta bottenventilen till en variant där silen sitter i "proppen" och därmed går att lyfta upp och göra rent enkelt?
GBG_Bottenventilspropp_8573028_1939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte behövt rengöra mitt vattenlås/avloppsrör på ca 10 år, så fort det rinner lite trögt så sitter all "gucka" i silen. Till vilken del det beror på silen vs. hur handfatet används vet jag inte, men det kanske kan vara värt ett försök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.