Jag har följande t-koppling på övervåningen. 18mm rör in 15mm ut till höger på bild och 12mm ut till vänster. Jag skulle vilja få på en ballofix på högerröret men är osäker på vad jag behöver. Är det så att jag kan lossa den högra "ringen" och peta på en ventil som är invändigt gängad r15 istället? Med lite lin i gängorna kanske? Sen kapa en stump av röret och på med en klämringskoppling av något slag?

Och ja jag ska stänga av vattnet innan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja ska

Tex en sån här:
image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Vill du hellre använde klämringar så klarar du dig utan lin och pasta. Fimparöret erforderlig längd, i med stödhylsor och dra åt. Denna skulle fungera.

Vill ha så lite skarv som möjligt. Så det borde gå att gänganpå ventil istället för den högra ringen?

Krilleman
Jag skulle klassa en ny 15mm ballis med stödhylsor som säkrare, än att börja gänga på delar som inte har ände för gängning.

Klämringsände har betydligt klenare gods än gäng-ände!

Ok tack för det. Jag hade alltså inte tänkt gäng röret utan sätta på en sån gängända som man kan klämma fast. En klämringskoppling som är invändigt gängad. Men du menar att det är bättre att kapa röret rakt av och få två nya skarvar istället för en? I och för sig har ju t-kopplingen suttit där länge så den kan man nog lita på.

I och med att den högra klämringen verkar tät idag så byter du mot en rak klämringsventil så får du två nya skarvar. Likaså om du får dit en gänga med lin och pasta på ena sidan och klämring på andra sidan så får du två (nya) skarvar. Jag skulle inte tvekat med klämringen.

Jag tackar och bockar för tipsen.
Ytterligare fråga på samma tema, är det någon reell skillnad på ventiler och kopplingar från claes ohlsson eller biltema mot "märkes"-ballofixer eller är de i och med CE märkning i princip samma sak?

Krilleman
Köp kvalitet! Alla dagar i veckan. Kostar inte mycket extra.

Jag rekommenderar vatette

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.